ADOPTION OF PERSONALITY ORIENTED PARADIGM OF SCHOOL EDUCATION IN UKRAINE: PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.140146

Keywords:

practical psychology, psychological service, increased individual attention classes, classes of accelerated development, age norm classes, personal approach in educational process

Abstract

In the context of illuminating of ideas about the individualization of school education in Ukraine, which have being developed in the last third of the twentieth century, revealed poorly studied aspect concerning the contribution in the late 1980s - early 1990s. of Ukrainian psychologists to studying ways and means of individualization of school learning.
Identified several areas in the field of educational psychology, personality psychology research related to the deepening individualization of learning. These include: studies and pilot testing of teaching differentiation system in primary and secondary schools (finding based on the use of test methods the level of child’s abilities to education and the according acquisition of the three groups of first-form children, who were distributed over the different types of classes (age norm classes, increased individual attention classes, classes of the accelerated development); the introduction in the secondary school life achievements of practical psychology, in particular the organization of psychological services in the schools; the study of the creative potential of pupils, the discovery of talents and developing the creative thinking. It is shown that the preconditions for the changing Soviet educational paradigm «school of teaching» on the personality oriented paradigm have been created by Ukrainian psychologists during the 1970-1980-ies. Analysis of the psychological and pedagogical works of Ukrainian scientists showed the direction of their research on the humanization of the educational process, the desire to ensure the implementation of individualized learning needs of pupils, which corresponds to the establishing in the Ukrainian educational system of personality oriented paradigm. At the same period under review in- creased attention from the government to the problems of gifted children, children with special needs, children who have been traumatized as a result of the Chernobyl disaster.

Author Biography

Natalia Dichek, The Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Sichovykh Striltsiv str., 52-D, 04053 Кiеv, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of Laboratory of History Education

References

Балл Г. А. Особистісний підхід до визначення цілей виховання та шляхів їх досягнення / Г. О. Балл, Л. М. Таранов // Психологія: Респ. науково-методичний збірник. – Вип.32. – К.: Рад. школа, 1989. – С.7-15.

Балл Г. О. Уплощение систем нормативной регуляции деятельности как феномен тоталитарного и посттоталітарного сознания / Г. О. Балл // Особистість і народ: погляд історичної психології: матер. Всеукр. наук. конф. – К.: Т-во психологів України, 1994. – С.78-79.

Братко М. О. Смисложиттєві цінності в молодшому і середньому шкільному віці / М. О. Братко // Психологія: Науково-методичний збірник / Редкол.: О.В.Киричук (відп. ред.) та ін. – К.: Освіта, 1993. – Вип. 41. – С.10-21.

Гільбух Ю. З. Визначення психологічної готовності дитини до шкільного навчання / Ю. З. Гільбух, С. Л. Коробко, Л. О. Кондратенко // Початкова школа. – 1988. – №7. – С. 62-70.

Гільбух Ю. З. Психологічні передумови диференційованого навчання у початковій школі / Ю. З. Гільбух // Психологія: Респ. науково-методичний збірник / Редкол.: Л. М. Проколієнко (відп. ред.) та ін. – К.: Освіта, 1991. – Вип. 36. – С. 62-71.

Гільбух Ю. З. На шляхах диференційованого навчання / Ю. З. Гільбух // Психологічні проблеми ви- ховання, навчання, активності та розвитку особистості: матер. звітної наукової сесії Інституту психології АПН України, 10-11 лютого 1994 р. – К., 1995. – С. 96-102.

Державна національна програма «Освіта» : Україна ХХІ століття // Освіта. – 1993. – № 44-46. – С. 1-13.

Дічек Н. П. Внесок вітчизняної експериментальної педагогіки в обґрунтування необхідності індивідуалізації та диференціації навчально-виховного процесу (кінець ХІХ-1917 р.) / Н. П. Дічек // Диференційований підхід в історії української школи (кінець ХІХ - перша третина ХХ ст.): колективна монографія. – К.: Пед. думка, 2013. – С. 32-73.

Дічек Н. П. Психолого-педагогічні дослідження в УРСР у контексті індивідуалізації шкільного на- вчального процесу (1945 - початок 1950-х років) / Н. П. Дічек // Рідна школа. – 2013. – №11. – С. 29-37.

Дічек Н. П. Внесок українських психологів у розвиток індивідуалізації навчання школярів (друга половина 50-х ХХ ст.) / Н. П. Дічек // Рідна школа. – 2014. – № 11. – С. 35-41.

Дічек Н. П. До джерел вивчення психолого-педагогічного забезпечення процесу диференціації у середній школі (кінець 1950-х рр.) / Н. П. Дічек // Історико-педагогічний альманах. – 2014. – № 2. – С. 78-88.

Дічек Н. П. Внесок українських психологів у розвиток індивідуалізації і диференціації навчання школярів (60-ті рр. ХХ ст.) / Н. П. Дічек // Пед. освіта: теорія і практика: зб. наук. праць. – Вип. 18 (1-2015). – С. 407-419.

Дічек Н. П. Дослідження українських психологів у галузі індивідуалізації шкільного навчально-ви- ховного процесу (60-70-х рр. ХХ ст.) / Н. П. Дічек // Педагогіка і психологія. – 2014. – № 4. – С. 76-83.

Дічек Н. П. Формування особистісно орієнтованої парадигми шкільної освіти у дослідженнях українських психологів (1980-ті рр.) / Н. П. Дічек // Педагогіка і психологія. – 2015. – № 4. – С. 15-29.

Інститут психології імені Г. С. Костюка // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://inpsy.naps. gov.ua/info/185

Киричук О. В. Стан і перспективи розвитку практичної психології в системі народної освіти в Україні / О. В.Киричук // Психологія: Науково-методичний збірник / Редкол.: О.В.Киричук (відп. ред.) та ін. – К.: Освіта, 1993. – Вип.40. – С.3-15.

Киричук О. В. Проблеми психології педагогічної взаємодії / О. В. Киричук // Психологія: Респ. на- уково-методичний збірник / Редкол.: О. В. Киричук (відп. ред.) та ін. – К.: Освіта, 1991. – Вип.37. – С. 3-12.

Моляко В. О. Психологічні основи творчості та інноваційної діяльності дітей та молоді / В. О. Моляко // Психологічні проблеми виховання, навчання, активності та розвитку особистості: матер. звітної наукової сесії Інституту психології АПН України, 10-11 лютого 1994р. – К., 1995. – С. 147-155.

Панок В. Г. Ситуація і перспективи розвитку практичної психології в Україні / В. Г. Панок // Психологічні проблеми виховання, навчання, активності та розвитку особистості: матер. звітної наукової сесії Інституту психології АПН України, 22-24 лютого 1993р. – Т. ІІ. – К., 1993. –С. 14-21.

Пономарьова Р. О. Тренінг з творчої психотехніки в роботі з обдарованими дітьми та молоддю / Р. О. Пономарьова, А. Д. Терешкова // Психологія: Науково-методичний збірник / Редкол.: О. В. Киричук (відп. ред.) та ін. – К.: Освіта, 1993. – Вип.40. – С. 15-26.

Психологічні аспекти гуманізації освіти: книга для вчителя / за ред. Г. О. Балла. – Київ-Рівне, 1996. – 128 с.

Рибалка В. В. Метод визначення науково-технічних здібностей у старшокласників / В. В. Рибалка // Психологія: Науково-методичний збірник / Редкол.: О. В. Киричук (відп. ред.) та ін. – К.: Освіта, 1993. – Вип.40. – С. 26-42.

Фурман А. В. Психодіагностика інтелекту в системі диференціації навчання / А. В. Фурман. – К.: «Освіта», 1993. – 221 с.

Downloads


Abstract views: 193

Published

2016-10-30

How to Cite

Dichek, N. (2016). ADOPTION OF PERSONALITY ORIENTED PARADIGM OF SCHOOL EDUCATION IN UKRAINE: PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS. OSVITOLOHIYA, (5), 140–146. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.140146

Issue

Section

Pedagogical origins of edutology