CONTENT, FORMS AND METHODS OF LEARNING THE ACADEMIC DISCIPLINES ON THE CIRCULAR ECONOMY: EXPERIENCE OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.4

Keywords:

academic discipline; circular economy; competence; content of education; forms and methods of education

Abstract

The results of the analysis of the content of educational disciplines for the training of specialists in the circular economy indicate the formation of variable competences of specialists, which depends on the educational level, the specificity of the specialty and the educational discipline. Thus, the analysis shows that the competence system for bachelors integrates a set of interrelated knowledge, abilities and skills for solving professional tasks. The system of competencies for masters also integrates a set of interrelated knowledge and skills for solving professional problems, with an emphasis on the development of practical skills.  While the system of competences for doctors of philosophy mainly includes practical skills and the ability to carry out qualified scientific research in the field of economics and implement their results in educational professional activity.

In addition, the educational process at the university is implemented in traditional forms: training sessions, individual tasks, control measures, independent work. Forms of training: face-to-face, collective, group, individual, classroom, outside the classroom. The main types of educational classes are: lectures, practical, seminar classes, laboratory, individual classes and consultations. However, the preference for the teaching format of lectures (100%) and seminar classes (56.6%) indicates a theoretical rather than a practice-oriented training of circular economy specialists in national higher education institutions.

It was concluded that the content, forms and methods of studying circular economy subjects in national higher education institutions are characterized by wide variability and diversity, which depends on the specifics of the educational level, specialty, academic discipline, as well as the potential of higher education institutions. We believe that such variability and diversity of the content, forms and methods of studying academic disciplines allows national higher education institutions to train circular economy specialists capable of solving eco-economic issues in various sectors of the economy.

References

Список використаних джерел

Гризун Л. Е. Формування змісту вищої професійної освіти за умов сучасних освітніх тенденцій. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2012. № 12. С. 31–37. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2012-12-0

Економіка сталого розвитку: робоча програма навчальної дисципліни. Херсонський державний унiверситет. 2021. URL: https://www.kspu.edu/About/Faculty/FBP/Chair_of_Management_and_Administration/Navchalni_Plany.aspx (дата звернення: 1.10.2022).

Закон України «Про вищу освіту». 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 1.10.2022).

Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 1.10.2022).

Основи зеленої економіки: робоча програма навчальної дисципліни. Національний університет водного господарства та природокористування. 2018. URL: http://ep3.nuwm.edu.ua/8577/1/06-11-28.pdf (дата звернення: 1.10.2022).

Постанова Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності». 2015. URL: http://diit.edu.ua/upload/files/shares/9_Documents/licensing/litsenzionnyye_usloviya.pdf (дата звернення: 1.10.2022).

Рекомендації з навчально-методичного забезпечення навчальних дисциплін у закладах вищої освіти, викладених у листі Міністерства освіти і науки України від 09.07.2018 р. № 1/9-434. 2018. URL: https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/61422/ (дата звернення: 1.10.2022).

Силабус з навчальної дисципліни «Сталий розвиток та екоосвітня діяльність». Львівський національний університет імені Івана Франка. 2020. URL: https://bioweb.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/03/SYLABUS_SRtaED_2020.pdf (дата звернення: 1.10.2022).

Стратегія сталого розвитку і інженерна освіта: робоча програма навчальної дисципліни. Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу. 2019. URL: http://surl.li/dldoq (дата звернення: 1.10.2022).

Тренди розвитку зеленої економіки: робоча програма навчальної дисципліни. Львівський національний університет імені Івана Франка. 2016. URL: https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/%d0%97%d0%b5%d0%bb%d0%b5%d0%bd%d0%b0-%d0%b5%d0%ba%d0%be%d0%bd%d0%be%d0%bc%d1%96%d0%ba%d0%b0_2016.pdf (дата звернення: 1.10.2022).

References

Gryzun, L. Е. (2012). Formuvannya zmistu vishoyi profesijnoyi osviti za umov suchasnih osvitnih tendencij [Formation of the content of higher professional education under the conditions of modern educational trends]. Pedagogical Education: Theory and Practice, 12, 31–37. https://doi.org/10.32626/2309-9763.2012-12-0

Ekonomika stalogo rozvitku: robocha programa navchalnoyi disciplini [Economics of sustainable development: curriculum of the academic discipline] (2021). Kherson State University. https://www.kspu.edu/About/Faculty/FBP/Chair_of_Management_and_Administration/Navchalni_Plany.aspx

Zakon Ukrainy «Pro vishchu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»] (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Zakon Ukrayini «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n186

Osnovi zelenoyi ekonomiki: robocha programa navchalnoyi disciplini [Basics of green economy: curriculum of the academic discipline] (2018). The National University of Water and Environmental Engineering. http://ep3.nuwm.edu.ua/8577/1/06-11-28.pdf

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayini vid 30.12.2015 r. № 1187 «Pro zatverdzhennya Licenzijnih umov provadzhennya osvitnoyi diyalnosti» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 12/30/2015 №. 1187 «On Approval of Licensing Conditions for Conducting Educational Activities»] (2015). http://diit.edu.ua/upload/files/shares/9_Documents/licensing/litsenzionnyye_usloviya.pdf

Rekomendaciyi z navchalno-metodichnogo zabezpechennya navchalnih disciplin u zakladah vishoyi osviti, vikladenih u listi Ministerstva osviti i nauki Ukrayini vid 09.07.2018 r. № 1/9-434 [Recommendations on educational and methodological support of educational disciplines in institutions of higher education, set out in the letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 07/09/2018 № 1/9-434] (2018). https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/61422/

Silabus z navchalnoyi disciplini «Stalij rozvitok ta ekoosvitnya diyalnist» [Syllabus for the academic discipline «Sustainable development and eco-educational activity»] (2020). Ivan Franko National University of Lviv. https://bioweb.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/03/SYLABUS_SRtaED_2020.pdf

Strategiya stalogo rozvitku i inzhenerna osvita: robocha programa navchalnoyi disciplini [Sustainable development strategy and engineering education: curriculum of the academic discipline] (2019). Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas. http://surl.li/dldoq

Trendi rozvitku zelenoyi ekonomiki: robocha programa navchalnoyi disciplini [Development trends of the green economy: curriculum of the academic discipline] (2016). Ivan Franko National University of Lviv. https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/%d0%97%d0%b5%d0%bb%d0%b5%d0%bd%d0%b0-%d0%b5%d0%ba%d0%be%d0%bd%d0%be%d0%bc%d1%96%d0%ba%d0%b0_2016.pdf

Downloads


Abstract views: 102

Published

2022-12-18

How to Cite

Sysoiev, O. (2022). CONTENT, FORMS AND METHODS OF LEARNING THE ACADEMIC DISCIPLINES ON THE CIRCULAR ECONOMY: EXPERIENCE OF UKRAINE. OSVITOLOHIYA, 11(11). https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.4

Issue

Section

Economics of education and educational management