ACMEOLOGY DEVELOPMENT (FROM THE 20-TH YEARS OF THE XX CEN. TO BEGINNING OF THE XXI CEN.): STAGES OF DEVELOPMENT AND THEIR CHARACTERISTICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.7680

Keywords:

acme, acmeology, stages of formation, professional acmeology, self-improvement

Abstract

The article describes and characterizes the development of acmeology as a science. The peculiarities of acmeology development starting from the 20-th years of the 20-th century and to the beginning of the 21-st century. There are following stages of acmeology formation defined: fundamental, synergetic-technological, professional-applied, academic- scientific and creative-integrative. The peculiarities of the acmeology formation are characterized as well as the stages of development as a science that studies the patterns and phenomena of human development in the process of self- improvement, the purposeful movement to the professional and personal acme are defined.
The article outlines the stages of acmeology development on the territory of Ukraine. The fundamental stage (1928 - 1950) is characterized by the definition of «acmeology» concept and its place in the system of human sciences.
Synergetic-technological (1951 - 1966) stage is characterized by the definition of laws and methods of human perfection achieving. Professional-applied stage (1967 - 1984) is characterized by the professional environment studying methods development, the advanced training system development as well as specialists’ achievement of professional skills.
Academic-scientific stage (1985 - July 1991) is characterized by registration in the USSR State Committee of Science and Technology acmeology as a branch of science, forming of acmeology departments in higher educational institutions and foundation of the scientific and practical journal «Acmeology». The creative-integrative stage (from August 1991 to the present) is characterized by acmeology development in independent Ukraine, the study of macro- and micro- akme formation peculiarities as well as investigation of social, professional and personal acme ways of achievement.
The peculiarity of this stage is the first Ukrainian organization «Ukrainian Academy of Acmeology» foundation (01.07.2006).

Author Biography

Tetiana Dereka, Sumy State Pedagogical University A. S. Makarenko University, 87 Romenska Str., 40002 Sumy

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of Physical Culture Theory and Methodology Department

References

Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. Санкт-Петербург : Питер, 2001. 288 с.

Бодалев А. А. Акмеолгия. Москва : РАГС, 2002. 650 с.

Бранский В. П. Социальная синергетика и акмеология. Теория самоорганизации индивидуума и социума.

Санкт-Петербург : Политехника, 2001. 159 с.

Гладкова В. М. Акмеологічні засади професійного самовдосконалення менеджерів вищих навчальних закладів : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : спец. 13.00.06 «Теорія та методика управління освітою».

Київ, 2014. 40 c.

Дерека Т. Г. Акмеологічні засади неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання : автореф. дис. … д-ра пед.. наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Київ, 2017. 38 c.

Дерека Т. Г. Неперервна професійна підготовка фахівців фізичного виховання: акмеологічні засади : монографія. Київ : Видавництво ВП «Едельвейс», 2016. 528 с.

Дерека Т. Г. Формування акме-якостей особистості як компонента акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2016. №5. С. 3–8. doi :10.15561/18189172.2016.0503 Деркач А. А. Акмеологические основы развития профессионализм. Москва : Воронеж, 2004. 253 с.

Дубасенюк О. А. Акмеологічний підхід як стратегічний орієнтир особистісно-орієнтованої педагогічної освіти. Проблеми освіти: збірник наукових праць. 2015. Вип. 84. С. 25–31.

Ильин В. В., Носович Н. В. Религиоведение. Москва; Санкт-Петербург, 2008. 264 с.

Кузьмина Н. В. Предмет акмеологии. Санкт-Петербург : Политехника, 2002. 189 с.

Огнев’юк В. О. Акме-особистість, акме-суспільство, акме-країна. Акмеологія – наука ХХІ століття : матеріа- ли ІV Міжнар. наук. – практ. конф., 30 травня 2014 р. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. С. 3–19.

Освітологія: хрестоматія : навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. Укладачі: Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. Київ : ВП «Едельвейс», 2013. 744 с.

Пальчевський С. С. Акмеологія : навчальний посібник. Київ : Кондор, 2008. 398 с.

Перевозчиков В. І. Актуальні питання розвитку акмеологічної науки в Україні. Акмеологія в Україні: теорія і практика. 2010. №1. С. 14–17.

Рыбников Н. А. Как создавался психологический інститут. Вопросы психологии. 1994. №1. С. 6–16.

Санкт-Петербургский институт психологии и акмеологии. URL: http://www.akme.edu.ru (дата обращения: 27.09.2017).

Українська академія акмеології. URL: http://www.acmeology.org.ua/ index.php?option=%20com_content&view= article&id=63&Itemid=69 (дата звернення: 27.09.2017).

Anan’ev, B. G. (2001). Chelovek kak predmet poznanija [Man as an object of knowledge]. Saint Petersburg, Russian Federation: Piter (rus).

Bodalev, A. A. (2002). Akmeolgija [Akmeology]. Moscow, Russian Federation: RAGS (rus).

Branskij, V. P., & Pozharskij, S. D. (2001). Social’naja sinergetika i akmeologija. Teorija samoorganizacii individuuma i sociuma [Social synergetics and acmeology. Theory of self-organization of the individual and society]. Saint Petersburg, Russian Federation: Politehnika (rus).

Ghladkova, V. M. (2014). Akmeologhichni zasady profesijnogho samovdoskonalennja menedzheriv vyshhykh navchaljnykh zakladiv [Akmeological principles of professional self-improvement of managers of higher educational establishments] (Extended abstract of Doctor’s thesis, NAPN Ukrajiny, Un-t menedzh. osvity, Kyiv, Ukraine) (ukr).

Dereka, T. Gh. (2017). Akmeologhichni zasady neperervnoji profesijnoji pidghotovky fakhivciv fizychnogho vykhovannja [Acmeological principles of physical education specialists’ lifelong professional training] (Extend- ed abstract of Doctor’s thesis, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv, Ukraine) (ukr).

Dereka, T. Gh. (2016). Neperervna profesijna pidghotovka fakhivciv fizychnogho vykhovannja: akmeologhichni zasady [Physical education specialists’ continuous professional training: akmeological principles]. Kyiv, Ukraine: Pub- lishing House PH «Edelweiss» (ukr).

Dereka, T. Gh. (2016). Formuvannja akme-jakostej osobystosti jak komponenta akmeologhichnoji kompetentnosti fakhivciv fizychnogho vykhovannja [Akmeological qualities of a personality as a component of acmeological competence of physical education specialists]. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 5, 3–8. doi:10.15561/18189172.2016.0503 (ukr).

Derkach, A. A. (2004). Akmeologhycheskye osnovy razvytyja professyonalyzma [Akmeological basis for the development of professionalism]. Moscow, Russian Federation: Voronezh (rus).

Dubasenjuk, O. A. (2015). Akmeologhichnyj pidkhid jak strateghichnyj orijentyr osobystisno-orijentovanoji pedaghoghichnoji osvity [Akmoelogical approach as a strategic reference point for personality-oriented pedagogical education]. Problemy osvity: zbirnyk naukovykh pracj, 84, 25–31 (ukr).

Il’in, V. V., & Nosovich, N. V. (2008). Religiovedenie [Religious Studies]. Moscow; Saint Petersburg, Russian Federation (ru).

Kuz’mina, N. V. (2002). Predmet akmeologii [The subject of akmeology]. Saint Petersburg, Russian Federation (rus).

Ohneviuk, V. O. (2014, May). Akme-osobystistj, akme-suspiljstvo, akme-krajina [Akme-personality, akme-society, acme-country]. Akmeologhija – nauka ХХI stolittja: Proceedings of the International Conference (3–19).

Kyiv, Ukraine: Borys Grinchenko Kyiv University (ukr).

Ohneviuk, V. O., & Sysoieva, S. O. (Eds.). (2013). Osvitolohiia [Educology]. Kyiv, Ukraine: Publishing House PH «Edelweiss» (ukr).

Paljchevsjkyj, S. S. (2008). Akmeologhija [Akmeology]: textbook. Kyiv, Ukraine: Kondor (ukr).

Perevozchykov, V. I. (2010). Aktualjni pytannja rozvytku akmeologhichnoji nauky v Ukrajini [Actual issues of the development of acmeological science in Ukraine]. Akmeologhija v Ukrajini: teorija i praktyka, 1, 14–17 (ukr).

Rybnikov, N. A. (1994). Kak sozdavalsja psihologicheskij institut [How the psychological institute was created].

Voprosy psihologii, 1, 6–16 (rus).

Sankt-Peterburgskij institut psihologii i akmeologii [St. Petersburg Institute of Psychology and Acmeology]. (n.d.). (2017). Retrieved from http://www.akme.edu.ru (rus).

Ukrajinsjka akademija akmeologhiji [Ukrainian Academy of Acmeology]. (n.d.). (2017). Retrieved from http:// www.acmeology.org.ua/index.php?option= com_content&view=article&id=63&Itemid=69 (ukr).

Downloads


Abstract views: 289

Published

2017-10-01

How to Cite

Dereka, T. (2017). ACMEOLOGY DEVELOPMENT (FROM THE 20-TH YEARS OF THE XX CEN. TO BEGINNING OF THE XXI CEN.): STAGES OF DEVELOPMENT AND THEIR CHARACTERISTICS. OSVITOLOHIYA, (6), 76–80. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.7680

Issue

Section

Philosophy and history of education