TRANSFORMATIVE POTENTIAL OF THE CLASSICAL MODEL OF UNIVERSITY

Authors

  • Vasyl Kremen National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Sichovykh Striltsiv str., 52-D, 04053 Кiеv, Ukraine,

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.813

Keywords:

university, research university, entrepreneurial university, corporate university, commercialization, innovative character of civilization

Abstract

The paper by Vasyl Kremen «Transformative Potential of the Classical Model of University» is devoted to the prob- lem of the main challenges to university education in the ХХІ century. One of such challenges is innovative character of contemporary civilization and its high level of scientific and technological development. Research university is a kind of response to such challenge. Other important challenge is commercialization of university life in the context of globaliza- tion. Entrepreneurial and corporate universities could be regarded as a response to such challenge.

Author Biography

Vasyl Kremen, National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Sichovykh Striltsiv str., 52-D, 04053 Кiеv, Ukraine,

Doctor of Sciences in Philosophy, Professor, Full member (Academician) of the National Academy of Sciences of Ukraine, Full Member (Academician) of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, President of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine,

References

Буравой Майкл. Феномен нерівності: виклики для університетської освіти (розмову вів Сергій Кур- батов) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.philosopheducation.com/images/Files/PDF/2014_ issue_2/2_15_9.pdf

Гадамер Ганс-Георг. Ідея Університету – вчора, сьогодні, завтра / Ганс-Георг Гадамер // Ідея університету : Антологія / ред. Марія Зубрицька. – Львів : Літопис, 2002. – С. 169–184.

Гумбольдт В. Про внутрішню та зовнішню організацію вищих наукових закладів у Берліні / Віль- гельм фон Гумбольдт // Ідея університету : Антологія / ред. Марія Зубрицька. – Львів : Літопис, 2002. – С. 25–36.

Курбатов С. В. Феномен університету в контексті часових та просторових викликів: Монографія / С. В. Курбатов. – Суми : Університетська книга, 2014. – 262 с.

Поляков М. В. Класичний університет. Еволюція, сучасний стан, перспективи / М. В. Поляков, В. С. Савчук. – К. : Генеза, 2004. – 416 с.

Феномен інновацій: освіта, суспільство, культура : монографія / за ред. В. Г. Кременя. – К. : Педагогічна думка, 2008. – 472 с.

Шнедельбах Герберт. Университет Гумбольдта / Герберт Шнедельбах // Логос. – 2002. – № 5–6(35). – C. 1–14.

Ясперс Карл. Ідея Університету / Карл Ясперс // Ідея університету : Антологія / ред. Марія Зубрицька. – Львів : Літопис, 2002. – С. 111–165.

Altbach P. G. The Road to Academic Excellence: The Making of World-Class Research Universities / P. G. Altbach, J. Salmi. – World Bank, 2011. – 366 p.

Academic Ranking of World Universities [Electronic resource]. – Access mode : http://www. shanghairanking.com/ARWU2016.html

Academic Ranking of World Universities: Statistics [Electronic resource]. – Access mode : http://www. shanghairanking.com/ARWU-Statistics-2016.html

Aronowitz Stanley. The Corporate University and the Politics of Education / Stanley Aronowitz, Henry A.

Giroux // The Educational Forum. – 2000. – Vol. 64, no. 4. – P. 332–339.

Atkinson Richard C. Research Universities: Core of the US Science and Technology System / Richard C.

Atkinson, William A. Blanpied // Technology in Society. – 2008. – № 30. – P. 30–48.

Carnegie Classifications [Electronic resource]. – Access mode : http://carnegieclassifications.iu.edu/

Etzkowitz Henry. When Knowledge Married Capital: The Birth of Academic Enterprise / Henry Etzkowitz // Journal of Knowledge-based Innovation in China. – 2013. – Vol. 5, no. 1. – P. 44–59.

Harvard at a Glance [Electronic resource]. – Access mode : http://www.harvard.edu/about-harvard/ harvard-glance

Hearn D. An Examination of Corporate University Model [Electronic resource]. – Access mode : http://www.newfoundations.com/OrgTheory/Hearn721.html

Meister J. Corporate Universities: Lessons in Building a World-Class Work Force / J. Meister. – McGraw- Hill, 1998. – 256 p.

Rademakers M. Corporate Universities: Driving Force of Knowledge Innovation / M. Rademakers // The Journal of Workplace Learning. – 2005. – Vol. 17. – P. 130–136.

Rothaermel Frank T. University Entrepreneurship: A Taxonomy of the Literature / Frank T. Rothaermel, Shanti D. Agung, Lin Jiang // Industrial and Corporate Change. – 2007. – Vol. 16, no. 4. – P. 691–791.

Scott John C. The Mission of the University: Medieval to Postmodern Transformations / John C. Scott // The Journal of Higher Education. Special Issue: Moving into the Next 75 Years. – 2006. – Vol. 77, no. 1. – P. 1–39.

Downloads


Abstract views: 267

Published

2016-10-30

How to Cite

Kremen, V. (2016). TRANSFORMATIVE POTENTIAL OF THE CLASSICAL MODEL OF UNIVERSITY. OSVITOLOHIYA, (5), 8–13. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.813

Issue

Section

Philosophy and history of education