TENDENCIES OF PHYSICAL EDUCATION DEVELOPMENT IN UKRAINE AT THE BEGINNING OF ХХІ CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.2833Keywords:
competitiveness, competence, educational programs, development trends, specialist, physical education, physical education specialist’ trainingAbstract
The article defines and describes the trends of modern physical education in Ukraine. The features of physical education step training system forming were analyzed. The opportunities of continuous professional training educational programs improvement in basic, biomedical, psychologically-pedagogical and pedagogically sports-teaching blocks of disciplines were designated.
The content of the educational process formation must necessarily take into account national traditions and customs through the introduction of ethnic and cultural components in the content of physical education.
The teaching aids and computer technologies usage in the specialists’ training educational process corresponds to real societal and social needs in a highly qualified competitive physical education specialists.
An important part of the learning process and both a mean of direct feedback establishing between teacher and student are improving the control system of the physical education specialists’ training educational process.
There are peculiarities of the future specialist identity formation process and also his professional skills that will ensure his ability to lifelong professional learning and formation of his own motivation to achieving the acme characterized.
Factors that enable professionals to succeed in the physical education profession such as: the ability to carry out educational activities; creativity; intellectual ability; professional orientation; personal qualities; external and internal factors (favorable educational environment, the strong personalities impact) were defined.
There are terms of improving guidance and the selection of future professionals determined. The special attention is focused on improving the system of students’ independent work and the transition to study at a research basis.
References
Данилко М. Тенденції розвитку вищої освіти у галузі фізичного виховання і спорту / М. Данилко // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2002. – № 2-3. – С. 49-55.
Дерека Т. Г. Неперервна професійна підготовка фахівців фізичного виховання: акмеологічні засади [монографія] / Тетяна Григорівна Дерека; за ред. С. О. Сисоєвої. – Київ : Видавництво ВП «Едельвейс», 2016. – 514 с.
Диба Т. Г. Сучасні аспекти формування змісту неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання / Т. Г. Дерека // Педагогічний процес: теорія і практика, 2015. – №5-6 – С. 16-21.
Зaкон Укрaїни «Про вищу освiту» (№ 1556-VII вiд 01.07.2014) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2984-14. – Назва з екрана.
Клопов Р. В. Теорiя i практика професiйної пiдготовки майбутнiх фахiвцiв фiзичного виховання i спорту iз застосуванням iнформацiйних технологiй: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Роман Вікторович Клопов ; Вiнниц. держ. пед. ун-т iм. М. Коцюбинського. – Вiнниця, 2012. – 40 c.
Осадча Т. Ю. Формування професійної майстерності майбутніх учителів фізичного виховання (на прикладі навчальних програм університетів США) : наук.-метод. посіб. / Т. Ю. Осадча. – Луганськ : Альма- матер, 2006. – 130 с.
Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с.
Сущенко Л. П. Професійна підготовка фахівців фізичного виховання та спорту (теоретико- методологічний аспект) : [монографія] / Людмила Петрівна Сущенко. – Запоріжжя : Запорізький держ.ун-т, 2003. – 442 с.
Тимошенко О. В. Теоретико-методичнi засади оптимiзацiї професiйної пiдготовки вчителiв фiзичної культури у вищих навчальних закладах: автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Олексій Валерійо- вич Тимошенко ; Нац. пед. ун-т iм. М. П. Драгоманова. – К., 2009. – 38 c.
Quennerstedt M., Larsson H. Learning movement cultures in physical education practice [Електронний ресурс] / M. Quennerstedt, H. Larsson // Sport, Education and Society. – Published online: 21 Jan 2015. – DOI: 10.1080/13573322.2014.994490. – Режим доступу: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13573322.2 014.994490#
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Тетяна Дерека
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Content Licensing: Creative Commons Attribution Non-Commercial
The author allows:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.