FORMATION OF THE STATE EDUCATION POLICY: SYNERGETIC ASPECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.6975

Keywords:

state education policy, synergetics, synergetic approach, openness, non-linearity, non-equilibrium, bifurcational state, self-organization

Abstract

The article is dedicated to the problems of formation of the state education policy. The trends of the evolution of views on the nature and the concept of the «state education policy» in the light of the processes of educational reform in Ukraine have been outlined. It has been proved that in the current context of globalization and internationalization, when education acquires the traits of openness and non-linearity, the principles of educational environment management and the nature of the interaction between participants of the educational process are changing, and there is an urgent need to overcome the simplistic and outdated view of the state education policy. Based on the synergetic theory of the complex open systems, there have been substantiated theoretical and methodological grounds of the process of formation of the state education policy. The essence of the application of the synergetic approach to the studied phenom enon has been considered, relying on the basic laws of synergy, openness, non-linearity, disequilibrium, chaos postulating, bifurcational states, fluctuation phenomena and the theory of selforganization. The state education policy has been considered as an open, non-linear system, which is self-organizing and self-developing and depends on the external environment and internal specifics of the development of higher education sphere in Ukraine.

Author Biography

Nina Batechko, Borys Grinchenko Kyiv University, 13-b Tymoshenko Street, 04212 Kyiv, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Senior Researcher at the Scientific and Research Laboratory of Education Studies

References

Андрущенко В. П. Освіта, як ключовий чинник сучасних цивілізаційних процесів / В. П. Андру- щенко / Освітня політика: філософія, теорія, практика [монографія] / за ред. В. П. Андрущенка; Авт. кол.: В. П. Андрущенко, Б. І. Андрусишин, В. І. Бобрицька, Р. М. Вернидуб та ін.. – К. Вид-во НПУ імені М.П. Дра- гоманова, 2015.

Андрущенко В. П. Сучасна державна освітня політика України: спроба прогностичного аналізу / В. П. Андрущенко, Р. М. Вернидуб // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Формування державної освітньої політики: філософські, теоретичні та прикладні аспекти». – Київ, 2016. – с. 4-12 (с. 9).

Андрущенко В. П. Освітня політика (огляд порядку денного) / В. П. Андрущенко, В. Л. Савельєв. – К.: «МП Леся», 2010. – 386 с.

Енциклопедія освіти / Акад. пед.. наук України; гол. Ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрін-ком Інтер, 2008. – 1040 с.

Засєкіна Л. В. Психологічні засади розвитку вищої освіти в Україні / Л. В. Засєкіна // Психологічні перспективи. – 2010. Випуск 16. – с. 40-50 (с.41).

Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні: інноваційний аспект. Стратегія. Реалізація. Результати / В. Г. Кремень. – К.: Грамота, 2005. – 448 с.

Кремень В. Г. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму: Монографія / В. Г. Кремень, В. В. Іллін. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 368 с.

Кушнір В. А. Системний аналіз педагогічного процесу: методологічний аспект: Монографія. / В. А. Кушнір. – Кіровоград: Видавничий центр КДПУ, 2001. – 338 с.

Лукіна Т. О. Державне управління якістю загальної середньої освіти в Україні: [монографія] / Т. О. Лукіна. – К.: Вид-во НАДУ, 2004. – 292 с.

Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія: монографія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Віктора Огнев’юка, Світлани Сисоєвої. – К.: ТОВ «Видавниче підприємство» «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2013. – 460 с.

Рябов С. Г. Політичні наука в Україні ХХІ століття: Стан та перспективи розвитку / С. Г. Рябов. – К.: Навчально-методичний центр «Консорціум із удосконалення менеджменту освіти в Україні». – 2005. – 103 с.

Синергетика і творчість: монографія / За ред. В. Г. Кременя. – К: Інститут обдарованої дитини, 2014. – 314 с.

Степин В. С. Саморозвивающиеся системы и постнеоклассическая рациональность / В. С. Степин // Вопросы философии. – 2003. – №8. – с. 5-19.

Hoy W., Miskel C. Educational administration / Theory. Research and Practice. – McGraw – HillInc. – 1996. – 495 p.

Teodorovic J. Why education policies fail: multiple streams model of policymaking / Jelena Teodorovic // Зборник Института за педагошка истраживања. – Јун 2008. – Р. 22-36. DOI: 10.2298/ZIPI0801022T

Downloads


Abstract views: 165

Published

2016-10-30

How to Cite

Batechko, N. (2016). FORMATION OF THE STATE EDUCATION POLICY: SYNERGETIC ASPECT. OSVITOLOHIYA, (5), 69–75. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.6975

Issue

Section

Educational policy and educational law