PRZYGOTOWANIE EKSPERTÓW W ZAKRESIE EDUKACJI NA UKRAINIE

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.5460

Słowa kluczowe:

ekspertyza, ekspert w zakrecie edukacji, doradztwo, edukacja, oświatologia

Abstrakt

W artykule opisane zostało przygotowanie zawodowe ekspertów w zakrecie edukacji na Ukrainie poprzez wprowadzenie eksperymentalnego programu interdyscyplinarnego; przeanalizowano także przygotowanie zawodowe ekspertów w zakrecie edukacji za granicą; zdefiniowano pojęcia «ekspert» oraz «ekspertyza» oraz ustalono zakres treści działalności eksperckiej w zakrecie edukacji. Przeanalizowano wyniki badania pilotażowego zrealizowanego na Ukrainie, aby uzyskać opinie społecz- nośći edukacyjnej w sprawie przygotowania specjalistycznego ekspertów w zakrecie edukacji oraz określenia ich miejsca w ukraińskim systemie edukacyjnym. Autorzy opisali również pierwszy na Ukrainie interdyscyplinarny program magisterski przygotowujący ekspertów w dziedzinie edukacji «Działalność ekspercka w zakresie zapewnienia jakości edukacji».

Bibliografia

Бешелев С. Д., Гурвич Ф. Г. Экспертные оценки / С. Д. Бешелев, Ф. Г. Гурвич. – Москва: Наука, 1973. – 160 с.

Касьянова О. М. Експерт в освіті: основні характеристики, методи відбору та оцінювання / О. М. Касьянова // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі : зб. наук. пр. / [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. – Запоріжжя, 2011. – Вип. 21 (74). – 504 с. – С. 78 – 86.

Клепко С. Ф. Наукова робота і управління знаннями: Навчальний посібник / С. Ф. Клепко. – Полта- ва: ПОІППО, 2005. – 201 с. – С. 63-64.

Литвак Б. Г. Экспертные технологии в управлении / Б. Г. Литвак. – М.: Дело, 2004. – 400 с.

Новикова Т. Г. Эксперт по инновационной деятельности в образовании / Т. Г. Новикова // Методист: Научно-методический журнал. – 2007. – № 3. – С. 6-13.

Огнев’юк В., Сисоєва С. Освітологія – науковий напрям інтегрованого дослідження сфери освіти / В. Огнев’юк, С. Сисоєва // Рідна школа: щомісяч. науково-пед. журн. – 2012. – № 4/5. – С. 44-51.

Оноприенко В. И., Рыжко Л. В. Экспертная деятельность как феномен культуры / В. И. Оноприенко, Л. В. Рыжко // Наука и наукознавство. – 1994. – № 1-2. – С. 150-156.

Офіційний сайт Педагогічного інституту м. Форарльберг [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www. ph-vorarlberg.de

Офіційний сайт Університету Тампере [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.uta.fi

Педагогическое образование в университете: контекстно-биографический подход: монография / под ред. А. Л. Гаврикова, М. Н. Певзнера. – Великий Новгород: Изд-во НовГУ, 2001. – 301 с.

Проведение исследований по выявлению актуальных направлений подготовки ведущих консуль- тантов по вопросам образования (к Отчету по исполнению Государственного контракта №03.р.20.11.0026 от 12.08.2011) // Министерство образования и науки РФ, Международный институт менеджмента ЛИНК. – Том № 1.3. – 223 с.

Райзберг Б. А., Лозовский Л. Ш., Стародубцева Е. Б. Современный экономический словарь / Б. А. Райзберг, Л. Ш. Лозовский, Е. Б. Стародубцева. – Москва: ИНФРА-М, 1997. – 496 с.

Райхман Э. П., Азгальдов Г. Г. Экспертные методы в оценке качества товаров / Э. П. Райхман, Г. Г. Азгальдов. – М.: Экономика, 1974. – 151 с.

Симаева И. Н. Этические аспекты экспертной деятельности в образовании [Электронный ресурс] / И. Н. Симаева // Внедрение европейских стандартов и рекомендаций в системы гарантии качества обра- зования / сборник материалов шестой Всероссийской научно-практической конференции Гильдии экспер- тов в сфере профессионального образования. – Москва, 2011. – Режим доступа: http://expert-nica.ru/index. php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=203

Черепанов В. С. Экспертные оценки в педагогических исследованиях. – Москва: Педагогика, 1989. – 152 с. 16. Ядов В. А. Социологическое исследование: методология, программа, методы / В. А. Ядов. – М.: Наука, 1972. – С. 50.

Master Schulentwicklung; Studieninformation für den 5. Kurs (2014-2016) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.master-schulentwicklung.com

McBride B., Schostak Jh. An Introductory to Qualitative Research // URL: http://www.enquirylearning.net/ ELU/Issuses/Research/Res1.html

Sheerens J. Educational Evaluation, Assessment and Monitoring: A Systematic Approach // Jaap Sheerens, Cees Glas, Sally M. Thomas. – Tokyo, 2005. – 413 p.

Studienordnung für den weiterbildenden Masterstudiengang Schulentwicklung und Qualitätssicherung des Fachbereichs Erziehungswissenschaft und Psychologie der Freien Universität Berlin. – Amtsblatt der Freien Universität Berlin. – № 40. – 2013. – S. 878.

Pobrania


Abstract views: 248

Opublikowane

2015-10-01

Jak cytować

Ogniewjuk, W., & Sysojewa, S. (2015). PRZYGOTOWANIE EKSPERTÓW W ZAKRESIE EDUKACJI NA UKRAINIE. ОСВІТОЛОГІЯ, (4), 54–60. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.5460

Numer

Dział

Expert activity in education