SPOŁECZNO-HISTORYCZNE I EPISTEMOLOGICZNE UWARUNKOWANIA INTERPRETACYJNE OŚWIATOLOGIІ

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.99104

Słowa kluczowe:

epistemologia, ciało ludzkie, wytwór duchowy, wytwór materialny, tworzenie form stosunków społecznych, przemysł, edukacja i szkolenia, proces uczenia się, edukacja

Abstrakt

W artykule przeanalizowano głębokie historyczne i społeczno-epistemologiczne czynniki wyjaśniające pojawienie się nowej dziedziny badań naukowych oświatologii oraz jej charakter inter- i wielodyscyplinarny. Autor wysuwa hipotezę, że podstawowym społeczno-historycznym czynnikiem powstawania, rozwoju i struktury przyszłości edukacji jest rozwój społeczny, którego najwyższą i najbardziej uniwersalną formą jest człowiek, a najważniejszym elementem - edukacja. Głównymi epistemologicznymi założeniami interpretującymi charakter i strukturę edukacji są odzwierciedlenie społeczno-historycznych czynników oraz przepływ wiedzy naukowej przyrodniczej, ekonomicznej, technicznej, a także komunikacja w organizacjach, światopogląd.

Bibliografia

Луговий В. І. Проблема понятійно-категоріального апарату педагогічної науки / В. І. Луговий // Педагогічна і психологічна науки в Україні / відп. ред. О. В. Сухомлинська. – К.: Педагогічна думка, 2007. – Т. 1. Теорія та історія педагогіки. – С. 24 – 35.

Огнев’юк В. О. Філософія освіти та її місце в структурі наукових досліджень феномену освіти / В. О. Огнев’юк // Науково – методичний журнал «Шлях освіти». – 2009. – №4(54). – С. 2 – 6.

Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. Освітологія – науковий напрям інтегрованого дослідження сфери освіти / В. О. Огневюк, С. О. Сисоєва // Рідна шк. : щомісяч. наук.-пед. журн. – № 4-5 (988-989), квітень-тра- вень, 2012. – 80 с. – С. 44 – 51.

Пруель Н. А. Производительное потребление образования в гражданском обществе // Инновации и образование. Сборник материалов конференции. Серия «Symposium», выпуск 29. СПб.: Санкт- Петербургское философское общество, 2003. – С. 174 – 178.

Рябенко В. А. Методологическая функция категории «духовное производство» / АН Украины; Ин-т философии. Отв. Ред. И. В. Бойченко. – Киев: Наук. думка, 1992. – 92 с.

Сисоєва С. О. Освіта як об’єкт дослідження / С. О. Сисоєва // Шлях освіти: науково-методич- ний журнал. – К.: Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, Асоціація працівників гімназій і ліцеїв України. – 2011. – № 2 – 48 с. – С. 5 – 11.

Субетто А. И. Принцип, законы и структура науки об образовании – образованиеведения.

Императив Неклассического синтеза [Електронний ресурс] / А. И. Субетто // «Академия Тринитаризма». – М., 2003. – Эл. № 77-6567, публ.10892. – Режим доступу: http://www.trinitas.ru/rus/doc/0016/001a/00160053.htm

Drucker P. F. Post-Capitalist Society. – Oxford Butterworth: Heinemann, 1993. – 468 р. (eng).

Kasworm Carol. The Influence of the Knowledge Society: Trends in Adult Higher Education [Електронний ресурс] / The Journal of Continuing Higher Education, 59:104–107, 2011 Copyright © 2011, Asso- ciation for Continuing Higher Education ISSN 0737-7363 DOI: 10.1080/07377363.2011.568830. – Режим доступу: http://www.carl-abrc.ca/uploads/h_ed_articles/Kasworm.pdf (eng).

Lane R. E. The Decline of Politics and Ideology in a Knowledge Society / R. E. Lane // American Sociologi- cal Review. – 1966. – Vol. 31. – P. 649-662. (eng). 11. Valimaa J., Hoffman D. Knowledge Society Discource and Higher Education / J. Valimaa, D Hoffman // High Educ. – 2008. – № 56. – P. 265-285. (eng).

Pobrania


Abstract views: 62

Opublikowane

2015-10-01

Jak cytować

Ryabenko, V. (2015). SPOŁECZNO-HISTORYCZNE I EPISTEMOLOGICZNE UWARUNKOWANIA INTERPRETACYJNE OŚWIATOLOGIІ. ОСВІТОЛОГІЯ, (4), 99–104. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.99104

Numer

Dział

Філософія та історія освіти