AKMEPROFESYOGENEZA PEDAGOGA NOWEJ UKRAIŃSKIEJ SZKOŁY W SPOŁECZEŃSTWIE WIEDZ

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.3843

Słowa kluczowe:

cykl andragogiczny, Nowa szkoła Ukraińska, edukacja dorosłych, podyplomowe wykształcenie pedagogiczne, pedagogiczna acmeprofesogeneza

Abstrakt

W artykule kontynuowany jest cykl publikacji autora poświęconych opracowaniu teoretycznych i metodycznych zasad acmeprofessionogenezy nauczyciela Nowej szkoły Ukraińskiej w systemie kształcenia ustawicznego..
Omawiane są podstawowe pojęcia z zakresu: «acmeprofessionogeneza nauczyciela», «społeczeństwo wiedzy», «ciągły rozwój zawodowy», «acmefachowiec», «edukacja formalna», «edukacja nieformalna». Pedagogiczną acmeprofessionogenezę określono jak nieprzerwany sprolongowany proces fachowego rozwoju pedagoga w warunkach formalnej, nieformalnej i formalnej edukacji, wszechstronnego kształtowania się osobistości i fachowca, co włącza konsekwentne okresy jego samorealizacji i samodoskonalenia. przemiany i przekształcenia psychologicznej struktury fachowej działalności, motywacyjnego zakresu, wartościowo-ideologicznych punktów orientacyjnych, rozwoju kluczowych kompetencji, przyswojenia i realizacji innowacyjnych fachowych ról i funkcji.
Rozważane są alternatywne modele, formy doskonalenia kwalifikacji nauczyciela Nowej Szkoły Ukraińskiej.

Biogram autora

Victoria Sidorenko - Szkoła Edukacji Pedagogicznej «Uniwersytet Zarządzania Oświata», Sichovykh Striltsiv ul., 52A, 04053 Kijów, Ukraina

doktor nauk pedagogicznych, profesor, kierownik Katedry Filozofii i Kształcenia Dorosłych, Centralny Instytut Podyplomowych Studiów

Bibliografia

К обществам знания : всемирный доклад ЮНЕСКО. ЮНЕСКО, 2005. 239 с.

Сидоренко В. Акмеологічні технології в освіті дорослих. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова.

Вип. 26 (36). Сер. 16 «Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики»: зб. наук. пр. / ред. кол.: Н. В. Гузій (відп. ред.). Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. С. 38–42.

Сидоренко В. В. Нова українська школа: концептуальні орієнтири. Матеріали методологічного семінару з онлайн-трансляцією «Освітньо-філософські засади Нової української школи», 18 жовтня 2017 р., м. Київ. URL: http://lib.iitta.gov.ua/708457/ (дата звернення: 20.03.2018).

Сидоренко В. В. Реформування системи підвищення кваліфікації керівників навчальних закладів в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа». Керівник нової української школи : світоглядно- професійні орієнтири : зб. наук. пр. / В. П. Андрущенко (голова), В. П. Бех (заст. голови), О. В. Алейнікова та ін. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. С. 148–153.

Сидоренко В. В. Філософсько-освітні засади Нової української школи. Професійний розвиток педагога Нової української школи в умовах формальної і неформальної освіти : зб. спецкурсів: авторський колектив / заг. ред. проф. Т. М. Сорочан; наук. ред., упорядкування В. В. Сидоренко, Я. Л. Швень.

Київ : Агроосвіта, 2018. С. 18–62.

K obshhestvam znanija : vsemirnyj doklad JuNESKO [Towards Knowledge Societies: UNESCO World Report]. (2005). UNESCO (rus).

Sydorenko, V. (2016). Akmeolohichni tekhnolohii v osviti doroslykh [Acmeological technologies in adult education]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P.Drahomanova, 26 (36). Ser. 16 «Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky»: zb. nauk. pr. / N. V. Huzii (Ed.). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova, 38–42 (ukr).

Sydorenko, V. V. (2017). Nova ukrainska shkola: kontseptualni oriientyry. Materialy metodolohichnoho seminaru z onlain-transliatsiieiu «Osvitno-filosofski zasady Novoi ukrainskoi shkoly» [New Ukrainian School: Conceptual Guidance. мaterials of the methodological seminar with the online broadcast «Educational and philosophical foundations of the New Ukrainian school»], 18 October 2017. Kyiv, Ukraine. Retrieved from http://lib.iitta.gov. ua/708457/ (20.03.2018) (ukr).

Sydorenko, V. V. (2017). Reformuvannia systemy pidvyshchennia kvalifikatsii kerivnykiv navchalnykh zakladiv v umovakh realizatsii Kontseptsii «Nova ukrainska shkola» [Reforming the system of improvement of qualification of heads of educational establishments in the conditions of implementation of the Concept «New Ukrainian School»]. Kerivnyk novoi ukrainskoi shkoly : svitohliadno-profesiini oriientyry : zb. nauk. pr. / V. P. Andrushchenko (Ed.). Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Drahomanova, 148–153 (ukr).

Sydorenko, V. V. (2018). Filosofsko-osvitni zasady Novoi ukrainskoi shkoly [Philosophical and Educational Foundations of the New Ukrainian School]. Profesiinyi rozvytok pedahoha Novoi ukrainskoi shkoly v umovakh formalnoi i neformalnoi osvity : zb. spetskursiv: avtorskyi kolektyv / T. M. Sorochan (Ed.). Kyiv, Ukraine: Ahroosvita, 18–62 (ukr).

Pobrania


Abstract views: 149

Opublikowane

2018-10-01

Jak cytować

Sidorenko, V. (2018). AKMEPROFESYOGENEZA PEDAGOGA NOWEJ UKRAIŃSKIEJ SZKOŁY W SPOŁECZEŃSTWIE WIEDZ. ОСВІТОЛОГІЯ, (7), 38–43. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.3843

Numer

Dział

Філософія та історія освіти