EWOLUCJA PARADYGMATÓW EDUKACYJNYCH WE WSPÓŁCZESNYM DYSKURSIE NAUKOWYM

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.4

Słowa kluczowe:

atraktory, fluktuacje, metodologia synergiczna, paradygmat edukacyjny, paradygmat, stany bifurkacyjne, struktury dyssypatywne, synergiczny paradygmat edukacji

Abstrakt

Artykuł analizuje zjawisko paradygmatu edukacyjnego jako kategorii filozoficznej i pedagogicznej. Zwraca się uwagę na znaczenie paradygmatów edukacyjnych dla modernizacji i rozwoju sfery edukacyjnej jako katalizatora zmian i transformacji jakości.
Celem artykułu było metodyczne uzasadnienie programu edukacyjnego w kontekście współczesnych zmian transformacyjnych w społeczeństwie.
Uwaga skupia się na definicjach «paradygmat», «paradygmat pedagogiczny», «paradygmat edukacyjny». Podano dyskurs naukowców na temat tych pojęć i wyjaśniono ogólne i charakterystyczne odcienie między nimi. Podkreślono i pogrupowano różne typy paradygmatów edukacyjnych w zależności od celów, które one niosą w swojej treści.
Przed analizą zauważono, że paradygmat edukacyjny zawsze, w każdej epoce historycznej, działa jako paradygmatyczna idea rozwoju edukacyjnego. Podkreśla się, że misją pedagogiki jest zmiana i dynamika paradygmatu edukacyjnego, będącego podstawą nowatorskich podejść do rozwoju sektora edukacyjnego, treści i organizacji nauczania oraz interakcji głównych podmiotów edukacji.
Zauważa się, że w pedagogice brakuje teorii metasystemowych, systemów wzajemnie uzgodnionych pojęć i kategorii, a dominują wnioski empiryczne.

Nowy innowacyjny paradygmat edukacyjny to synergiczny paradygmat. Edukację można uznać za system synergetyczny, której procesy samoorganizacji należy opisać w takich kategoriach jak: bifurkacje, fluktuacje, atraktory, struktury dyssypatywne itp.
Należy zauważyć, że przedmiotem dyskusji jest zrozumienie paradygmatu synergii i powiązanych z nim metod.
Udowodniono, że ta okoliczność prowadzi do sprawdzenia utrwalonych, tradycyjnych wyobrażeń o edukacji i jest podstawą jakościowych zmian w jej rozwoju.

Biogramy autorów

Nina Bateczko - Narodowy Uniwersytet Biozasobów i Zarządzania Naturą Ukrainy, ul. Bohaterów Obrony, 15, 03042 Kijów, Ukraina

Doktor nauk pedagogicznych, doсent, Kierownik Katedry Matematyki Wyższej i Stosowanej

Mykoła Mychajliczenko - Narodowy Uniwersytet Biozasobów i Zarządzania Naturą Ukrainy, ul. Bohaterów Obrony, 15, 03042 Kijów, Ukraina

Kandydat nauk technicznych, docent, profesor zarządzania i technologii edukacyjnej

Bibliografia

Батечко Н. Г. Акмесинергетична модель підготовки викладача вищої школи в умовах магістратури.

Педагогічний процес. 2012. № 5. С. 14–23.

Бермус А. Т. Контекст и структура парадигмального подхода в современной теории образования.

URL: www.ebiblioteka.lt/resursai/Uzsienio%20leid (дата звернення: 15.03.2020).

Бондаревская Е. В. Педагогика: личность в гуманистических теориях и системах воспитания. URL: https://www.pedagogika-cultura.ru/po-rubrikam-3/problemy-obrazovaniya-formirovanie- dukhovnosti-i-kultury/bondarevskaya-e-v-gumanitarnaya-metodologiya-nauki-o-vospitanii (дата звернення: 15.03.2020).

Бордовська Н. В., Реан А. А. Педагогика : учебник для вузов. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 304 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Гофрон А. Різні погляди на Європу і проектування освітніх концепцій. Вища освіта України. 2005. № 1. С. 37–43.

Дем’яненко Н. Педагогічна парадигма вищої школи України: генеза й еволюція. Філософія освіти. 2006. № 2 (4). С. 256–265.

Зязюн І. А. Освітні парадигми та педагогічні технології у вимірах філософії освіти. Науковий вісник МДУ імені В. О. Сухомлинського. 2006. № 1.33. С. 22–26.

Зязюн І. А. Філософія педагогічної ідеї : Монографія. Черкаси : Вид-во від ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2008. 608 с.

Кедров Б. М. О научных революциях. Наука и жизнь. 1975. № 10. С. 54.

Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні — інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ : Грамота, 2005. 448 с.

Кремень В. Сучасний навчальний процес як синергетична система. Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : монографія. Київ : ТОВ «Видавниче підприємство «Едельвейс», 2003. 460 с.

Крисоватий А. Основні парадигми освіти та їх сутнісна характеристика. Психологія і суспільство. 2015. № 1. С. 114–121.

Кун Т. Структура научных революций / Т. Кун : пер. с англ. (2-е изд.). Москва : Прогресс, 1997. 300 с.

Огієнко О. І. Тенденції розвитку освіти дорослих у скандинавських країнах : Монографія / за ред.

Н. І. Ничкало. Суми : Елада, 2008. 444 с.

Освітологія: хрестоматія / укл.: В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва. Київ : ВП «Едельвейс», 2013. 728 с.

Платонов К. В. Краткий словарь системы психологических понятий (2-е изд., перер. и доп.). Москва : Высшая школа, 1984. 176 с.

Предборська І. Філософські обриси сучасної освіти : монографія. Суми : ВТД «Університетська книга», 2006. 226 с.

Романенко М. І. Освітня парадигма: генезис ідей та систем. Донецьк : Промінь, 2000. 160 с.

Світлична В. В., Чистіліна Т. О. Освітній простір в умовах глобалізації: парадигмальний плюралізм і перспективи інтеграції. Гуманітарний часопис. 2013. № 2. С. 83–92.

Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий. Москва : Народное образование, 2006.

Т. 1. 845 с.

Сисоєва С. О., Соколова І. В. Проблеми неперервної професійної освіти: тезаурус наукового дослідження. Київ : Видавничий Дім «ЕКМО», 2010. 362 с.

Gnitecki I. Reformy w oswiacie-paradygmaty, strategie and uwarunrowania globalne. Encyklopedia Pedagogichna XXI wieku / red. nawkovy T. Pilch. Warschawa : Wyd. Akademichie «Zak». 2006.

Tom V. Р. 104–105.

Batechko, N. Gh. (2012). Akmesynerghetychna modelj pidghotovky vykladacha vyshhoji shkoly v umovakh maghistratury [Acmesynergetic model of higher school teacher training in the conditions of master’s degree]. Pedaghoghichnyj process, 5, 14–23 (ukr).

Bermus, A. T. Kontekst y struktura paradyghmaljnogho podkhoda v sovremennoj teoryy obrazovanyja [Context and structure of the paradigmatic approach in the modern theory of education]. Elibrary. www. ebiblioteka.lt/resursai/Uzsienio%20leid (rus).

Bondarevskaya, E. V. Pedagogika: lichnost’ v gumanisticheskikh teoriyakh i sistemakh vospitaniya [Pedagogy: personality in humanistic theories and systems of education]. Pedagogika Kul’tury. https://www. pedagogika-cultura.ru/po-rubrikam-3/problemy-obrazovaniya-formirovanie-dukhovnosti-i- kultury/bondarevskaya-e-v-gumanitarnaya-metodologiya-nauki-o-vospitanii (ukr).

Bordovs’ka, N. V. & Rean, A. A. (2000). Pedagogika [Pedagogy]. Piter (ukr).

Dem’janenko, N. (2006). Pedaghoghichna paradyghma vyshhoji shkoly Ukrajiny: gheneza j evoljucija [Different views on Europe and the design of educational concepts]. Filosofija osvity, 2 (4), 256–265 (ukr).

Ghofron, A. (2005). Rizni poghljady na Jevropu i proektuvannja osvitnikh koncepcij [Different views on Europe and the design of educational concepts]. Vyshha osvita Ukrajiny, 1, 37–43 (ukr).

Ghoncharenko, S. U. (1997). Ukrajinsjkyj pedaghoghichnyj slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Lybidj (ukr).

Gnitecki, I. (2006). Reformy w oswiacie-paradygmaty, strategie and uwarunrowania globalne. Encyklopedia Pedagogichna XXI wieku. T. V. Wyd.Akademichie «Zak» (pol).

Kedrov, B. M. (1975). O nauchnykh revolyuciyakh [About scientific revolutions]. Nauka I zhizn’, 10, 54 (rus).

Kremenj, V. (2003). Suchasnyj navchaljnyj proces jak synerghetychna systema. Osvitni reformy: misija, dijsnistj, refleksija [Modern educational process as a synergetic system. Educational reforms: mission, reality, reflection]. TOV «Vydavnyche pidpryjemstvo «Edeljvejs» (ukr).

Kremenj, V. Gh. (2005). Osvita i nauka v Ukrajini — innovacijni aspekty. Strateghija. Realizacija. Rezuljtaty [Education and science in Ukraine — innovative aspects. Strategy. Realization]. Ghramota (ukr).

Krysovatyj, A. (2015). Osnovni paradyghmy osvity ta jikh sutnisna kharakterystyka [Basic paradigms of education and their essential characteristics]. Psykhologhija i suspiljstvo, 1, 114–121 (ukr).

Kun, T. (1997). Struktura nauchnykh revolyucij [The structure of scientific revolutions]. Progress (rus).

Oghijenko, O. I. (2008). Tendenciji rozvytku osvity doroslykh u skandynavsjkykh krajinakh [Tendencies of development of adult education in the Scandinavian countries]. Elada (ukr).

Oghnev’juk, V. O., & Sysojeva S. O. (Eds.). (2013). Osvitologhija: khrestomatija [Osvitology: a textbook]. VP «Edeljvejs» (ukr).

Platonov, K. V. (1984). Kratkiy slovar sistemyi psihologicheskih ponyatiy [A short dictionary of the system of psychological concepts]. Vyisshaya shkola (rus).

Predborsjka, I. (2006). Filosofsjki obrysy suchasnoji osvity [Philosophical outlines of modern education]. VTD «Universytetsjka knygha» (ukr).

Romanenko, M. I. (2000). Osvitnja paradyghma: ghenezys idej ta system [Educational paradigm: genesis of ideas and systems]. Prominj (ukr).

Selevko, G. K. (2006). Entsiklopediya obrazovatelnyih tehnologiy [Encyclopedia of educational technologies].

T. 1. Narodnoe obrazovanie (rus).

Svitlychna, V. V., & Chystilina, T. O. (2013). Osvitnij prostir v umovakh ghlobalizaciji: paradyghmaljnyj pljuralizm i perspektyvy integhraciji. [Educational space in the context of globalization: paradigmatic pluralism and prospects for integration]. Ghumanitarnyj chasopys, 2, 83–92 (ukr).

Sysojeva, S. O., & Sokolova, I. V. (2010). Problemy neperervnoji profesijnoji osvity: tezaurus naukovogho doslidzhennja [Problems of continuous professional education: thesaurus of scientific research].

Vydavnychyj Dim «EKMO» (ukr).

Zjazjun, I. A. (2006). Osvitni paradyghmy ta pedaghoghichni tekhnologhiji u vymirakh filosofiji osvity [Educational paradigms and pedagogical technologies in the dimensions of the philosophy of education]. Naukovyj visnyk MDU imeni V. O. Sukhomlynsjkogho, 1.33, 22–26 (ukr).

Zjazjun, I. A. (2008). Filosofiya pedahohichnoyi ideyi [Philosophy of pedagogical idea]. Vyd-vo vid CHNU imeni Bohdana Khmel’nyts’koho (ukr).

Pobrania


Abstract views: 1998

Opublikowane

2020-10-01

Jak cytować

Bateczko, N., & Mychajliczenko, M. (2020). EWOLUCJA PARADYGMATÓW EDUKACYJNYCH WE WSPÓŁCZESNYM DYSKURSIE NAUKOWYM. ОСВІТОЛОГІЯ, (9), 29–37. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.4

Numer

Dział

Освіта в умовах глобального сталого розвитку