CO DO ZAGADNIENIA GOTOWOŚCI NAUCZYCIELI DO EDUKACJI INKLUZYWNEJ

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.101107

Słowa kluczowe:

edukacja włączająca, indywidualne możliwości, gotowość zawodowa, gotowość psychologiczna, ryzyka rozwoju integracyjnego

Abstrakt

W artykuł rozpatrzono jeden z pilnych i dyskusyjnych problematów współczesnej edukacji – kształcenia integracyjnego dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyróżniono potencjalną zawodową gotowość nauczycieli szkół średnich ogólnokształcących przez dwa główne wskaźniki: gotowość zawodowa i gotowość psychologiczna. Skupiono uwagę na unikaniu zagrożeń w trakcie wprowadzenia kształcenia integracyjnego na Ukrainie (inkluzja formalna; «wolatywna inkluzja»; «spontaniczna», niekontrolowana inkluzja). Przeanalizowano wyniki badań nauczycieli szkół średnich ogólnokształcących obwodu Czernihowskiego. Przedstawiono zalecenia dotyczące przygotowania i przekwalifikowania nauczycieli dla instytucji szkolnictwa średniego ogólnokształcącego, w celu ich odpowiedniego przygotowania do obecnej sytuacji szkoły ukraińskiej.

Biogram autora

Anatoliy Pedorych - Akademia Państwowej Służby Więziennej, ul. Honcha 34, 14000 Czernihów, Ukraina

kandydat nauk pedagogicznych, adiunkt Katedry Pedagogiki i Humanistyki

Bibliografia

Алёхина C. В., Алексеева М. Н., Агафонова Е. Л. Готовность педагогов как основной фактор успешности инклюзивного процесса в образовании. Психологическая наука и образование. 2011. № 1. С. 83–92.

Алёхина С. В. Современные тенденции развития инклюзивного образования в России [Текст]. Развитие современного образования: теория, методика и практика : материалы V Междунар. науч.–практ. конф. (Чебоксары, 14 авг. 2015 г.) / редкол.: О. Н. Широков [и др.]. Чебоксары : ЦНС «Интерактив плюс», 2015. С. 10–15.

Астахова Л. Г., Буслаева Е. Н. Формирование готовности студентов и педагогов к созданию психологически безопасной инклюзивной образовательной среды. Педагогическое образование в России. 2016. № 1.

С. 116–122.

Безпалько О. В. Соціальна педагогіка в схемах і таблицях: Навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2003. 134 с.

Бовкуш К. П. Готовність педагога до інклюзивної освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 4 (48). С. 3–9.

Болдирєва В. Е. Інтеграція і інклюзія як основні моделі навчання дітей з особливими освітніми потребами. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірн. наукових праць. Уні-тет Україна. № 9. 2012. С. 10–17.

Всемирный доклад об инвалидности : резюме. ВОЗ : Всемирный банк, 2011. 28 с.

Гриневич Л. Навчальні заклади мають бути підготовленими, щоб приймати дітей з особливими потребами. Київ, 2016. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/usi-novivni-novini-2016-06-02-liliya- grinevichnavchalnii-zakladi-mayut-buti-pidgotovlenimi (дата звернення: 19.06.2016).

Капська А. Й. Соціальна робота: Навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 328 с.

Лукашевич М. П., Мигович І. І. Теорія і методи соціальної роботи: Навч. посіб. Київ : МАУП, 2003. 168 с.

Мартинчук О. В. Основи корекційної педагогіки: навч.-метод. посібник для студентів напряму підготовки «Дошкільна освіта». Київ : Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2010. 288 с.

Назарова Н. Интегрированное (инклюзивное) образование: генезис и проблемы внедрения. Социальная педагогіка. 2009. № 3. С. 8–18.

Огнев’юк В. Освітня політика як державний пріоритет. Освітологія. 2014. Вип. 3. С. 59–65. doi: 10.28925/2226-3012.2014.3.5965 Острянко Т. С. Стан готовності науково-педагогічних працівників до роботи в умовах інклюзивної освіти. Педагогічні науки : Збірник наукових праць. Випуск LXXV, Том. 3. 2017 С. 129–133.

Пивоварова Г. С. Проблема психологічної готовності вчителів до роботи з інклюзивними дітьми.

Система надання освіти дітям з особливими потребами в умовах сучасного навчального закладу: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Лисичанськ 14 грудня 2016 р.).

Лисичанськ : ФОП Пронькіна К. В. 2016. С. 103–104.

Підготовка педагогів до роботи в умовах інклюзивного навчання. Вісник науково-дослідницької лабораторії інклюзивної освіти / Упорядники: Юхимець І. В., Савчук Л.О. Рівне : РОІППО, 2012. № 3. 69 с.

Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання : Наказ МОН № 912 від 01.10.10 року.

Київ, 2010. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo- navchannya (дата звернення: 12.06.2018).

Про освіту: Закон України (Відомості Верховної Ради України). 2017. № 38–39. ст. 380.

Про становище інвалідів в Україні та основи державної політики щодо вирішення проблем громадян з особливими потребами: Державна доповідь. Київ : ДЦССМ, 2013. 217 с.

Розенко П. В Україні кількість людей з інвалідністю зросла до 2,6 млн і становить 6% населення. Київ, 2017. URL: https://day.kyiv.ua/uk/news/281117-v-ukrayini-kilkist-lyudey-z-invalidnistyu-zrosla-do-26-mln- i-stanovyt-6-naselennya (дата звернення: 14.06.2018).

Синьов В. M. До побудови загальної теорії корекційної педагогіки: визначення предмету науки. Науковий часопис НПУ ім. M. П. Драгоманова. Серія № 19. Корекційна педагогіка та психологія : зб. наукових праць. Київ : НПУ ім. M. П. Драгоманова, 2004. № 1. C. 3–22.

Тюптя Л. Т., Іванова І. Б. Соціальна робота (теорія і практика). Навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів. Київ : ВМУРОЛ «Україна», 2004. 408 с.

Alyohina, C. V. (2011). Gotovnost pedagogov kak osnovnoy faktor uspeshnosti inklyuzivnogo protsessa v obrazovanii [Readiness of teachers as the main factor of the success of inclusive process in education].

Psihologicheskaya nauka i obrazovanie – Psychological Science and Education, 1, 31–54 (rus).

Alyohina, S. V. (2015). Sovremennyie tendentsii razvitiya inklyuzivnogo obrazovaniya v Rossii [Current trends in the development of inclusive education in Russia]. Proceedings from: V Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Razvitie sovremennogo obrazovaniya: teoriya, metodika i praktika» – The Fifth International Scientific and Practical Conference «Development of modern education: theory, methods and praxis». (pp. 109-111). Cheboksaryi, Russian Federation: TsNS «Interaktiv plyus» (rus).

Astahova, L. G., & Buslaeva, E. N. (2016). Formirovanie gotovnosti studentov i pedagogov k sozdaniyu psihologicheski bezopasnoy inklyuzivnoy obrazovatelnoy sredyi [Formation of readiness of students and teachers to create a psychologically safe inclusive educational environment]. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii – Pedagogical education in Russia, 1, 116–122 (rus).

Bezpalko, O.V. (2003). Sotsialna pedahohika v skhemakh i tablytsia: Navchalnyi posibnyk [Social pedagogy in schemes and tables: Study guide]. Kyiv, Ukraine: Tsentr navchalnoi literatury (ukr).

Bovkush, K. P. (2015). Hotovnist pedahoha do inkliuzyvnoi osvity [Readiness of the teacher to inclusive education]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 4 (48), 3–9 (ukr).

Boldyrieva, V. E. (2012). Intehratsiia i inkliuziia yak osnovni modeli navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Integration and inclusion as the main models for teaching children with specific educational needs]. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy – Actual problems of training and education of people with specific needs, 9(11), 10–17 (ukr).

Vsemirnyy doklad ob invalidnosti [World Disability Report] (2011). VOZ: Vsemirnyy bank (rus).

Hrynevych, L. (2016). Navchalni zaklady maiut buty pidhotovlenymy, shchob pryimaty ditei z osoblyvymy potrebamy [Educational institutions should be qualified to teach children with specific needs]. Retrieved from https://mon.gov.ua /ua/news/usi-novivni-novini-2016-06-02-liliya-grinevichnavchalnii-zakladi-mayut -buti- pidgotovlenimi (ukr).

Kapska, A. I. (2005). Sotsialna robota: Navchalnyi posibnyk [Social work: Study guide]. Kyiv, Ukraine: Tsentr navchalnoi literatury (rus).

Lukashevych, M. P., & Myhovych, I. I. (2003). Teoriia i metody sotsialnoi roboty: Navch. posib [Theory and methods of social work: Study guide]. Kyiv, Ukraine: MAUP (ukr).

Martynchuk, O. V. (2010). Osnovy korektsiinoi pedahohiky (navch.-metod. posibnyk dlia studentiv napriamu pidhotovky «Doshkilna osvita») [Fundamentals of correctional pedagogy: [study guide for students in training programm «Preschool education»]. Kyiv, Ukraine: Kyivsk. un-t imeni Borysa Hrinchenka (ukr).

Nazarova, N. (2009). Integrirovannoe (inklyuzivnoe) obrazovanie: genezis i problemyi vnedreniya [Integrated (inclusive) education: genesis and implementation problems]. Sotsialnaya pedagogika – Social pedagogy, 3, 8–18 (ukr).

Ohneviuk, V. (2014). Osvitnia polityka yak derzhavnyi priorytet [Educational policy as a state priority].

Osvitolohiya, 3, 59-65. doi: 10.28925/2226-3012.2014.3.5965 (ukr).

Ostrianko, T. S. (2017). Stan hotovnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv do roboty v umovakh inkliuzyvnoi osvity [The state of readiness of scientific and pedagogical workers to work in conditions of inclusive education] Pedahohichni nauky – Pedagogical sciences, LXXV, Vol. 3, 129–133 (ukr).

Pyvovarova, H. S. (2016). Problema psykholohichnoi hotovnosti vchyteliv do roboty z inkliuzyvnymy ditmy [The problem of psychological readiness of teachers to work with inclusive children.]. Proceedings from: Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Systema nadannia osvity ditiam z osoblyvymy potrebamy v umovakh suchasnoho navchalnoho zakladu» – All-Ukrainian Scientific and Practical Conference «The system of education for children with specific needs in a modern educational institution» (pp. 103–104).

Lysychansk, Ukrayina : FOP Pronkina K. V. (ukr).

Pidhotovka pedahohiv do roboty v umovakh inkliuzyvnoho navchannia [Training of teachers to work in conditions of inclusive education] (2012). I. V. Yukhymets & L. O. Savchuk (Eds.). Visnyk naukovo-doslidnytskoi laboratorii inkliuzyvnoi osvity – Bulletin of the Research Laboratory of Inclusive Education, 3, 69 (ukr).

Pro zatverdzhennya Koncepcії rozvitku іnklyuzivnogo navchannya [On Approval of the Concept for the Development of Inclusive Education] (2010). Nakaz Ministerstva Osvity i nauky Ukrainy vid 01.10.2010 roku № 912. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo- navchannya (ukr).

Zakon Ukrainy Pro osvitu : pryiniatyi 5. 09. 2017 roku № 2145-VІІІ [Law of Ukraine оn education activity from September 5 2017, № 2145-VIII]. (2017, September 29). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy – Bulletin of the Verhovna Rada of Ukraine, 38–39, pp. 5–118 (ukr).

Pro stanovyshche invalidiv v Ukraini ta osnovy derzhavnoi polityky shchodo vyrishennia problem hromadian z osoblyvymy potrebamy: Derzhavna dopovid [On the Situation of Disabled Persons in Ukraine and the Principles of State Policy for the Solving of Problems of Citizens Specific Needs: State Report] (2013). Kyiv, Ukraine: DTsSSM (ukr).

Rozenko, P. V. (2017). V Ukraini kilkist liudei z invalidnistiu zrosla do 2,6 mln i stanovyt 6% naselennia [In Ukraine, the number of disabled people has increased to 2.6 million and is 6% of the population]. Retrieved from https://day.kyiv.ua/uk/news/281117-v-ukrayini-kilkist-lyudey-z-invalidnistyu-zrosla-do-26-mln-i- stanovyt-6-naselennya (ukr).

Synov, V. M. (2004). Do pobudovy zahalnoi teorii korektsiinoi pedahohiky : vyznachennia predmetu nauky [On the construction of the general theory of correctional pedagogy: the definition of the subject of science].

Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Seriia № 19. Korektsiina pedahohika ta psykholohiia – Scientific journal of M.P. Drahomanov NPU. Run № 19. Correctional Pedagogy and Psychology, 1, 3–22 (ukr).

Tiuptia, L. T., & Ivanova, I. B. (2004). Sotsialna robota (teoriia i praktyka). Navch. posib. dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Social work (theory and practice). Study guide for students of higher educational establishments]. Kyiv, Ukraine: VMUROL «Ukraina» (ukr).

Pobrania


Abstract views: 632

Opublikowane

2018-10-01

Jak cytować

Pedorych, A. (2018). CO DO ZAGADNIENIA GOTOWOŚCI NAUCZYCIELI DO EDUKACJI INKLUZYWNEJ. ОСВІТОЛОГІЯ, (7), 101–107. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.101107

Numer

Dział

Інклюзивна освіта