PODAŻ I POPYT NA SPECJALISTÓW Z WYKSZTAŁCENIEM WYŻSZYM NA RYNKU PRACY W UNII EUROPEJSKIEJ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.176180Słowa kluczowe:
szkolnictwo wyższe, rynek pracy, popyt, podaż, specjaliściAbstrakt
Autor artykułu przedstawia analizę bieżącej sytuacji w zakresie popytu i podaży specjalistów w Unii Europejskiej.
Podstawą analizy są raporty Komisji Europejskiej, które szeroko omawiają tę kwestię. Badania obejmują zagadnienia związane z czynnikami, które wpływają na zapewnienie spójności między popytem a podażą nauczycieli i lekarzy.
Wśród takich czynników jest wzrost kosztów życia ludności, zdrowia i edukacji. Wyniki tego badania mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia obecnego stanu współpracy między szkolnictwem wyższym a rynkiem pracy na Ukrainie.
Bibliografia
Bartlett, W., Uvalic, M., & others. (2016). From University to Employment: Higher Education Provision and Labour Market Needs in the Western Balkans. Europian Commission. Retrieved from https://ec.europa.eu/ education/sites/education/files/2016-higher-education-labour-market-balkans_en.pdf (eng).
Donitsa-Schmidt, S., & Zuzovsky, R. (2014). Teacher Supply and Demand: The School Level Perspective. American Journal of Educational Research, 2, 6. Retrieved from http://pubs.sciepub.com/education/2/6/14/ (eng). de Weert E. (2011, December). Perspectives on Higher Education and the labour market. IHEM. CHEPS Thematic report, 62. Retrieved from http://www.utwente.nl/mb/cheps/publications/ Publications%202011/ C11EW158%20Final%20version%20Themarapport%20onderwijs%20-%20arbeidsmarkt.pdf (eng).
Key Data on Teachers and School Leaders in Europe. (n.d.). (2013). European Commission; EACEA; Eurydice.
Retrieved from http://eacea.ec.europa.eu/ education/eurydice/documents/key_data_series/151EN.pdf (eng).
Kottmann, An., & DeWeert, Egb. (2013). Higher Education and the Labour Market: International Policy Frameworks for Regulating Graduate Employability. Centre for Higher Education Policy Studies. Retrieved from http:// www.ihem.nl/themereports/ C13EW021%20Thematisch%20rapport%20Higher%20Education%20and%20 the%20Labour%20Market.pdf (eng).
Machin, St., & McNally, S. (2007). Higher education and the labour market. Centre Piece. Retrieved from http:// eprints.lse.ac.uk/4615/1/ Higher_education_and_the_labour_market.pdf Mospan, N. (2016). Teacher education graduates in Ukraine: Current state of play.
Cogent Education. doi.org/10.1080/2331186X.2016.1221192 (eng).
OECD (2016). An in-depth analysis of the labour market relevance and outcomes of highere ducation systems.
Directorate for Education and Skills. Retrieved from http://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/skills- beyondschool/Labour%20market%20Background%20Paper,%20Stakeholder%20Forum%2017%20June%20 2016.pdf (eng).
Schulz, E. (2005). The Influence of Supply and Demand Factors on Aggregate Health Care Expenditure with a Specific Focus on age Composition. ENEPRI Research Report № 16. Retrieved from http://aei.pitt. edu/9490/2/9490.pdf (eng).
Simoens, S., & Hurst, J. (2006). The Supply of Physician Services in OECD Countries. OECD Health Working Papers, 21. Retrieved from http://www.oecd.org/els/health-systems/35987490.pdf (eng).
Skills supply and demand in Europe. (n.d.). (2012). Cedefop. Methodological framework. Research paper № 25.
Retrieved from http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/3052 (eng).
Teachers Matter. Attracting, developing and retaining effective teachers. OECD. (n.d.). (2005). Retrieved from http:// www.nefmi.gov.hu/letolt/nemzet/ oecd_publication_teachers_matter_english_061116.pdf (eng).
The International Market for Medical Doctors: Perspectives on the Positioning of the UK. (2003). University of Man- chester, Final Report. Retrieved from http://www.aneezesmail.co.uk/PDF%20files/ overseasdrsreport.pdf (eng).
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Наталія Мосьпан
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.