MECHANIZMY REGULACJI INTERAKCJI SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Z RYNKIEM PRACY W UNII EUROPEJSKIEJ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.4550Słowa kluczowe:
absolwenci szkół wyższych, wzkształcenie wyższe, Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego, rynku pracy, wykształcenie wyższe, zatrudnieniaAbstrakt
Autor artykułu przedstawia analizę polityki zatrudnienia absolwentów szkół wyższych w UE. Podstawą do analizy zostały sprawozdania Komisji Europejskiej, które szeroko wyświetlają tę kwestię. Badania skupiają się wokół zagadnień związanych z mechanizmami regulacji interakcji szkolnictwa wyższego z rynkiem pracy i aktualnego stanu ich zastosowania w krajach Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Wśród takich mechanizmów wyodrębnia się prognozowania rynku pracy; zaangażowanie pracodawców w pytania zarządzania szkolnictwem wyższym i oceny jego jakości; usługi konsultingowe; praktyki i szkolenia; sondaże przeprowadzane wśród absolwentów. Wyniki przedstawionego badania mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia obecnego stanu procesu regulacji szkolnictwa wyższego z rynkiem pracy.
Słowa kluczowe: absolwenci szkół wyższych; wzkształcenie wyższe; Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego; rynku pracy; wykształcenie wyższe; zatrudnienia.
Bibliografia
Directive 2005/36/EC of the European Parliament and of the Council of 7 September 2005 on the recogni- tion of professional qualifications, OJ L 255, 30.9.2005. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32005L0036
European Commission/EACEA/Eurydice, 2014. Modernisation of Higher Education in Europe: Access, Retention and Employability 2014. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. – 87p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/165EN.pdf
European Commission/EACEA/Eurydice, 2015a. The European Higher Education Area in 2015: Bologna Process Implementation Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. – 300p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://www.ehea.info/Uploads/SubmitedFiles/5_2015/132824.pdf
European Commission/EACEA/Eurydice, 2015b. Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe – 2015. Luxembourg: Publications Office of the European Union. – 72р. [Електро- нний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/indicadores-educativos/ monitor2015/ eurydice-background-report-structural-indicators-for-monitoring-education-and-training-systems-in-europe. pdf?documentId=0901e72b81ee064c
ESU (The European Students’ Union), 2014. Student Advancement of Graduates Employability: Employability With Students’ Eyes. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.sage.esu-online.org/ SAGE+results+and+publications
Ogneviuk V., Sysoieva S. Scientific direction of integrated research of education – osvitologiya / V. Ogneviuk, S. Sysoieva // Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 2014. – Вип. 1-2. – С. 5-13.
SysoievaS., Mospan N. New Law on Higher Education in Ukraine: Innovations and Risks. – Didactica Slovenica, № 30 (3-4), 2015. – p.166-173. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.pedagoska-obzor- ja.si/revija/Vsebine/PDF/DSPO_2015_30_03.pdf
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Наталія Мосьпан
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.