EDUKACJA DLA ŻYCIA: DOŚWIADCZENIE ODESKIEGO STANOWEGO UNIWERSYTETU EKOLOGICZNEGO

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.8996

Słowa kluczowe:

osoby poszukujące pracy edukacji, kompetencje, zarządzanie i gospodarka stałymi odpadami komunalnymi

Abstrakt

Artykuł prezentuje przegląd edukacyjny elementem systemu zarządzania i gospodarowania stałymi odpadami komunalnymi. W pracy oznaczono cechy formacji kompetencji w zakresie zarządzania i gospodarowania stałymi odpadami komunalnymi za zaktualizowanym wykazem kluczową kompetencji krajów Unii Europejskiej. Systemowy model kształtowania się sytuacji ekologicznej i znaczenie osobistego wkładu w rozwiązanie problemu odpadów stałych jest główną podstawą w nauczaniu i nauczenia się tego tematu. Edukacja w zakresie odpadów musi być ciągła i obejmować wszystkie kategorie osób poszukujących pracy — od obywateli do specjalistów ze stopniowym wzrostem poziomu ochrony środowiska kompetencji i dojrzałości. W pracy przedstawiono doświadczenia w Odessie stanu ekologicznego uniwersytetu z edukacji w zakresie zarządzania i gospodarowania stałymi odpadami komunalnymi.

Biogramy autorów

Weronika Prychodko - Odesski państwowy uniwersytet ekologiczny, ul. Lwiwska, 15, 65016 m. Odessa, Ukraina

kandydat nauk geograficznych, docent, adiunkt w katedrze ekologii i ochrony środowiska

Tamerlan Safranow - Odesski państwowy uniwersytet ekologiczny, ul. Lwiwska, 15, 65016 m. Odessa, Ukraina

doktor geologiczno-mineralogicznych nauk, profesor, kierownik katedry ekologii i ochrony środowiska

Tetiana Szanina - Odesski państwowy uniwersytet ekologiczny, ul. Lwiwska, 15, 65016 m. Odessa, Ukraina

kandydat nauk chemicznych, profesor, docent katedry ekologii i ochrony środowiska

Władysłał Mychajlenko - Odesski państwowy uniwersytet ekologiczny, ul. Lwiwska, 15, 65016 m. Odessa, Ukraina

doktorant w katedrze ekologii i ochrony środowiska, młodszy pracownik naukowy

Bibliografia

Іванова Т. В. Екологічна освіта як базова складова екологічної політики держави. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: «Педагогіка, психологія». 2017. № 11.

С.53-58. DOI: 10.18372/2411-264X.11.12553

Концепція екологічної освіти України: Рішення МОН України №13/6-19 від 20.12.2001. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01 (дата звернення 15.08.2019) Національна стратегія управління відходами в Україні до 2030 року: схвалено розпорядженням КМУ №820-р від 7.11.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/820-2017-%D1%80 (дата звернення 15.08.2019) Приходько В. Ю. Процесс образования твердых бытовых отходов в контексте обеспечения устойчивого развития. Геофилософия устойчивого развития Евразии: сб. научных трудов. Улан- Удэ : Издательство ВСГУТУ, 2017. С. 153-162.

Приходько В. Ю., Шаніна Т. П. Науково-дослідна робота студентів за напрямом «Управління та поводження з відходами». Екологічні дослідження в закладах вищої освіти: збірка наукових праць. Херсон : ФОП Вишемирський В.С., 2018. С. 301-305.

Приходько В. Ю., Шаніна Т. П., Сафранов Т. А., Михайленко В. І. Екологічна складова освітньої діяльності в сфері поводження з відходами. Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування: освіта — наука — виробництво — 2019: збірник тез доповідей XXII Міжнародної науково-практичної конференції. Харків, 17-18 квітня 2019 року. Харків : ХНУ, 2019. С. 144-146.

Про освіту: Закон України № 2145-VIII від 05.09.2017. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145- 19 (дата звернення 15.08.2019) Рамкова програма оновлених ключових компетентностей для навчання протягом життя ЄС (2018).

Наведено за URL: http://dlse.multycourse.com.ua/ua/page/15/53#1 Сафранов Т. А., Шаніна Т. П., Губанова О. Р., Приходько В. Ю. Актуальність підготовки фахівців-екологів у сфері управління та поводження з відходами. Сучасний стан навчально-методичного забезпечення підготовки екологів: Мат. навчально-методичного семінару. Херсон, 28-30 травня 2014 року. Херсон : Видавець Грінь Д.С., 2014. С. 228-234.

Еnvironment monographs № 83: OECD core set of indicators for environmental performance reviews. Paris : OECD, 1993. 38 p.

Pobrania


Abstract views: 169

Opublikowane

2019-10-01

Jak cytować

Prychodko, W., Safranow, T., Szanina, T., & Mychajlenko, W. (2019). EDUKACJA DLA ŻYCIA: DOŚWIADCZENIE ODESKIEGO STANOWEGO UNIWERSYTETU EKOLOGICZNEGO. ОСВІТОЛОГІЯ, (8). https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.8996

Numer

Dział

Забезпечення якості вищої освіти: українсько-польський досвід