EDUCATIONAL ASSESMENT IN TRAINING OF COMPETENT DOCTORS IN UKRAINE: PROBLEMS AND THEIR DECISION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.173179

Keywords:

higher medical education, expertise, competentive approach, educational assessment, educational diagnostic, self-evaluation, doctors training, testing, quality of higher education

Abstract

In article deals with the problem of the use of educational assessment in the training of future doctors in Ukraine.
The key role of educational assessment in the improvement of the quality of higher medical education was defined. The basic stages of educational assessment methods in historical perspective are presented. Specifies, that educational assessment is one of the components of educational expertise. Analysis the use of the most common method of educational assessment – testing was found, that it plays an important but only supporting role in determining the level of formation of professional competence of future doctor. The successful experience of foreign countries indicates that for the increasing of objectiveness of the educational outcomes estimation need to get information from multiple information sources.
Above all, to confirm the academic achievements of future doctors is necessary at first to base on their self-assessment.
These data are supplemented with the preliminary assessment of teachers, the results of the test control and eventually should be interpreted and compared with current estimates in discipline. Such integrated approach helps identify problematic aspects of the future doctors training, find decisions to remove them and draft the perspectives of future learning outcomes. Besides, the development of tests should be based on the principles of competence approach, focusing on the mechanisms of multiple knowledge integration and practical orientation of them.
The analysis of scientific sources and own teaching experience shows that the effectiveness of solving problems in educational assessment in high medical school, including dental education, largely depends on the creation of a comprehensive system of quality assessment of higher medical education at the national level, expert teams in each higher medical schools; implementation of integrated and differentiated approach into the process of educational assessment; training of experts in field of educational assessment. Decreasing of efficiency test method is seen in insufficient theoretical and methodological support of educational assessment process in general and testing process in particular.

Author Biographies

Yaroslava Kulbashna, O. Bogomolets National Medical University, Professor of the Maxillofacial Surgery Department, 13 Shevchenko B., 01601 Kyiv, Ukraine

Doctor of Education, MD

Olena Astapenko, O. Bogomolets National Medical University, 13 Shevchenko B., 01601 Kyiv, Ukraine

Doctor of Medicinee, Assosiate Professor of the Maxillofacial Surgery Department

References

Болюбаш Я. Я. Педагогічне оцінювання і тестування: правила, стандарти, відповідальність / Я. Болюбаш, І. Булах, М. Мруга. – К.: Майстер-клас, 2007. – 272 с.

Булах І. Є., Мруга М. Р. Застосування міжнародних документів для забезпечення якості педагогічного оцінювання в Україні[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/e-journals/ ITZN/em8/content/08bijuia.htm

Гончаров С. М. Інтерактивні технології навчання в кредитно-модульній системі організації навчального процесу. – Рівне: НУВГП, 2006. – 172 с.

Гуменюк В. Оцінювання якості вищої медичної освітіи у контексті навчання іноземних студентів в Ураїні /В. Гуменюк// Порівняльно-педагогічні студії № 2-3 (16-17), 2013. - 186 -192

Ингенкамп К. Педагогическая диагностика: Пер. с нем. – М.: Педагогика, 1991. – С. 8-12.

Кульбашна Я. А.Формування професійної компетентності майбутніх фахівців із стоматологогії: теоретичні й методичні основи : монографія / Я. А. Кульбашна. – К. : Компас, 2014. – 416 с.

Мартиненко С. Методологічний аспект педагогічної діагностики у вимірі особистісно-розвивальної освіти /С.Мартиненко /. – Освітологія. – 2015. – №4. – С.19-23

Методика і технології оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу: посібник/ Ляшенко О. І., Лукіна Т. О., Булах І. Є., Мруга М. Р. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 160 с.

Канівець Т. М. Основи педагогічного оцінювання: [навчально-методичний посібник] – Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2012. – 102 с.

Лихачов Б. Т. Педагогіка: Курс лекцій / Посібник для студентів педагог, навч. закладів і слухачів ІПК і ФПК. – 4-е вид., Перераб. і доп. – М.: Юрайт-М. 2001. – 607с.

Огнев’юк В. Підготовка експертів у галузі освіти в Україні / В. Огнев’юк, С. Сисоєва // Освітологія. – 2015. – №4. – С. 54-60.

Пономаренко Н. Експертиза в освіті: особливості, функції, типи /Н.Пономаренко/ Освітологія. – 2015 – №4. – С.61-64.

Gadbury-Amyot C. C., M. S. NcCracen, J. L.Woldt, R. L. Brennan. Validity and Reliability of Portfolio Assessment of Student Competence in Two Dental School Populations: A Four-Year Study/ Journal of Dental Education; May; Vol. 78; 5: 657–668.

Friedlander L., Anderson V. (2011) A new Predoctoral Endodontic Module Evaluating Learning and Effec- tiveness Journal of Dental Education; Vol.75; 3: 351- 359.

The Standards for Educational and Psychological Testing (2014) Available at: http://www.apa.org/science/ programs/testing/standards.aspx 2014).

Norcini J., Burch V. (2007) Workplace-based assessment as an educational tool: AMEE Guide No. 31. Med Teacher; 29(9–10):855–71.

Chambers D. W. (1993) Toward a competency-based curriculum. Journal of Dental Education; 57(11):790–3.

Manogue M., Kelly M, Masaryk SB, Brown G., et al (2002) Evolving methods of assessment; Eur. Journal of Dental Education; 6(Suppl 3):53–66.

Albino JEN., Young SK, Neumann LM, et al. (2008) Assessing dental students’ competence: best practice recommendations in the performance assessment literature and investigation of current practices in predoctoral dental education. Journal of Dental Education: 2008;72(12):1405–35.

Moss, P. A., Girard, B. J., Haniford, L. C. (2006) Validity in Educational Assessment. doi: 10.3102/0091732X030001109 Rev. of research in education; 30; 1:109-162

Published

2021-06-12

How to Cite

Kulbashna, Y., & Astapenko, O. (2021). EDUCATIONAL ASSESMENT IN TRAINING OF COMPETENT DOCTORS IN UKRAINE: PROBLEMS AND THEIR DECISION. OSVITOLOHIYA, (5), 173–179. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.173179

Issue

Section

Educology context of competence education