OCENIANIE PEDAGOGICZNE W KSZTAŁCENIU KOMPETENTNEGO LEKARZA W UKRAINIE: PROBLEMY I PERSPEKTYWY ICH ROZWIĄZANIA

Autor

  • Jaroslavа Kulbashna Narodowego Uniwersytetu Medycznego imienia O. O. Bohomolca, Narodowy Uniwersytet Medyczny imienia O. O. Bohomolca, ul. Shevchenko 13, 01601 Kijów, Ukraina https://orcid.org/0000-0002-2571-091X
  • Olena Astapenko Narodowego Uniwersytetu Medycznego imienia O. O. Bohomolca, Narodowy Uniwersytet Medyczny imienia O. O. Bohomolca, ul. Shevchenko 13, 01601 Kijów, Ukraina https://orcid.org/0000-0002-5996-4707

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.173179

Słowa kluczowe:

wyższa medyczna edukacja, ekspertyza, kompetencyjne podejście, pedagogiczna diagnostyka, fachowe przygotowanie lekarzy, samoocenianie się, testowanie, jakość kształcenia

Abstrakt

W artykule rozpatruje się problem pedagogicznego oceniania w fachowym przygotowaniu przyszłych lekarzy w Ukrainie. Wyznacza się rola i miejsce pedagogicznego oceniania w trakcie podwyższenia jakości wyższej medycznej edukacji; wyświetlono główne etapy kształtowania się metod pedagogicznego oceniania w historycznym aspekcie, skonkretyzowano pojęciową bazę, która charakteryzuje zaznaczony proces. Przeanalizowano realny stan, zagraniczne doświadczenie, współczesne podejścia, zadania, technologie najbardziej rozpowszechnionej w ojczystej medycznej edukacji metody pedagogicznego oceniania – testowanie. Są określone pozytywne i negatywne oznaki i aspekty jego stosowania na narodowym poziomie i na ukraińskich uczelniach medycznych.

Biogramy autorów

Jaroslavа Kulbashna - Narodowego Uniwersytetu Medycznego imienia O. O. Bohomolca, Narodowy Uniwersytet Medyczny imienia O. O. Bohomolca, ul. Shevchenko 13, 01601 Kijów, Ukraina

doktor habilitowany nauk pedagogicznych, doktor nauk medycznych, adiunkt, profesor katedry stomatologii chirurgicznej i chirurgii szczękowo-twarzowej

Olena Astapenko - Narodowego Uniwersytetu Medycznego imienia O. O. Bohomolca, Narodowy Uniwersytet Medyczny imienia O. O. Bohomolca, ul. Shevchenko 13, 01601 Kijów, Ukraina

doktor habilitowany nauk medycznych, adiunkt, adiunkt katedry stomatologii chirurgicznej i chirurgii szczękowo-twarzowej

Bibliografia

Болюбаш Я. Я. Педагогічне оцінювання і тестування: правила, стандарти, відповідальність / Я. Болюбаш, І. Булах, М. Мруга. – К.: Майстер-клас, 2007. – 272 с.

Булах І. Є., Мруга М. Р. Застосування міжнародних документів для забезпечення якості педагогічного оцінювання в Україні[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/e-journals/ ITZN/em8/content/08bijuia.htm

Гончаров С. М. Інтерактивні технології навчання в кредитно-модульній системі організації навчального процесу. – Рівне: НУВГП, 2006. – 172 с.

Гуменюк В. Оцінювання якості вищої медичної освітіи у контексті навчання іноземних студентів в Ураїні /В. Гуменюк// Порівняльно-педагогічні студії № 2-3 (16-17), 2013. - 186 -192

Ингенкамп К. Педагогическая диагностика: Пер. с нем. – М.: Педагогика, 1991. – С. 8-12.

Кульбашна Я. А.Формування професійної компетентності майбутніх фахівців із стоматологогії: теоретичні й методичні основи : монографія / Я. А. Кульбашна. – К. : Компас, 2014. – 416 с.

Мартиненко С. Методологічний аспект педагогічної діагностики у вимірі особистісно-розвивальної освіти /С.Мартиненко /. – Освітологія. – 2015. – №4. – С.19-23

Методика і технології оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу: посібник/ Ляшенко О. І., Лукіна Т. О., Булах І. Є., Мруга М. Р. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 160 с.

Канівець Т. М. Основи педагогічного оцінювання: [навчально-методичний посібник] – Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2012. – 102 с.

Лихачов Б. Т. Педагогіка: Курс лекцій / Посібник для студентів педагог, навч. закладів і слухачів ІПК і ФПК. – 4-е вид., Перераб. і доп. – М.: Юрайт-М. 2001. – 607с.

Огнев’юк В. Підготовка експертів у галузі освіти в Україні / В. Огнев’юк, С. Сисоєва // Освітологія. – 2015. – №4. – С. 54-60.

Пономаренко Н. Експертиза в освіті: особливості, функції, типи /Н.Пономаренко/ Освітологія. – 2015 – №4. – С.61-64.

Gadbury-Amyot C. C., M. S. NcCracen, J. L.Woldt, R. L. Brennan. Validity and Reliability of Portfolio Assessment of Student Competence in Two Dental School Populations: A Four-Year Study/ Journal of Dental Education; May; Vol. 78; 5: 657–668.

Friedlander L., Anderson V. (2011) A new Predoctoral Endodontic Module Evaluating Learning and Effec- tiveness Journal of Dental Education; Vol.75; 3: 351- 359.

The Standards for Educational and Psychological Testing (2014) Available at: http://www.apa.org/science/ programs/testing/standards.aspx 2014).

Norcini J., Burch V. (2007) Workplace-based assessment as an educational tool: AMEE Guide No. 31. Med Teacher; 29(9–10):855–71.

Chambers D. W. (1993) Toward a competency-based curriculum. Journal of Dental Education; 57(11):790–3.

Manogue M., Kelly M, Masaryk SB, Brown G., et al (2002) Evolving methods of assessment; Eur. Journal of Dental Education; 6(Suppl 3):53–66.

Albino JEN., Young SK, Neumann LM, et al. (2008) Assessing dental students’ competence: best practice recommendations in the performance assessment literature and investigation of current practices in predoctoral dental education. Journal of Dental Education: 2008;72(12):1405–35.

Moss, P. A., Girard, B. J., Haniford, L. C. (2006) Validity in Educational Assessment. doi: 10.3102/0091732X030001109 Rev. of research in education; 30; 1:109-162

Opublikowane

2021-06-12

Jak cytować

Kulbashna, J., & Astapenko, O. (2021). OCENIANIE PEDAGOGICZNE W KSZTAŁCENIU KOMPETENTNEGO LEKARZA W UKRAINIE: PROBLEMY I PERSPEKTYWY ICH ROZWIĄZANIA. ОСВІТОЛОГІЯ, (5), 173–179. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.173179

Numer

Dział

Освітологічний контекст компетентнісної освіти