EXPERT ASSESSMENT IN EDUCATION: FEATURES, FUNCTIONS AND TYPES
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.6164Keywords:
diagnostics, expert assessment, expert assessment in education, expert method of research, monitoring, pedagogical expert assessmentAbstract
The article covers various approaches to defining the notion of «expert assessment in education or pedagogical ex- pert assessment». It has been found that pedagogical expert assessment is seen as a system of researching pedagogical phenomena, processes, problems, pedagogical activity results as well as forecasting the development of education, expert assessment of alternative solutions and identifying the best results of the educational process arrangement in order to improve the quality of education and provide counseling services to authors and staff in educational institutions. On the other hand, expert assessment is seen as a complex of scientific and research procedures aimed at summarising the information received from experts to enable competent decision-making in the field of educational institutions manage- ment. It is highlighted that expert assessment is significantly different from such notions as «monitoring», «diagnos- tics», «audit» and «inspection». That is to say that the main purpose of monitoring is to prevent any possible failures in effective functioning of an object, while expert assessment maintains its development. Diagnostics can be conducted by any individual with the help of certain methods aimed at identifying the causes of positive and negative outcomes. One of the features of audit is that educational authorities are invited by the head of an educational institution. Inspections identify whether or not schools meet the requirements and standards of the industry and make conclusions. In addition to the above, the key functions and types of expert assessment in education have been defined (analytical, developmen- tal, counseling, diagnostic, reflexive and forecasting).
References
Братченко С. Л. Введение в гуманитарную экспертизу образования / С. Л. Братченко. – М. , 1999. – 137 с.
Братченко С. Л. Мир экспертизы – попытка определения координат / С. Л. Братченко // Экспер- тиза в современном мире: от знания к действительности / под. ред. Г. В. Иванченко, Д. А. Леонтьева. – М.: Смысл, 2006. – С. 63-76.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К. ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2002. – 1426 с.
Иванов Д. А. Экспертиза в образовании: учеб. пособие для студ. высших учеб. заведений / Д. А. Иванов. – М.: Издательский центр «Академия», 2008. – 336 с. Касьянова О. М. Контрольно-аналітична діяльність керівника навчального закладу / О. М. Касьянова. – Х.: Вид. група «Основа», 2014. – 192 с. – (Серія «Абетка керівника»).
Касьянова О. М. Педагогічна експертиза діяльності навчального закладу: навчально-методичний посібник / О. М. Касьянова. – Х.: Видавнича група «Основа», 2012. – 128 с.
Касьянова О. М. Теоретико-методологічні засади експертизи в освіті / О. М. Касьянова // Теорія і практика управління соціальними системами: щоквартальний наук.-практ. журн. – Харків : НТУ «ХПІ», 2009. – № 3. – С. 19–28.
Князева М. М. Экспертиза образовательных проектов / М. М. Князева // Школьные технологии. – 2001. – №2. – С. 210-227.
Крулехт М. В. Экспертные оценки в образовании: учеб. пособие для студ. фак. дошк. образования высш. пед. учеб. заведений / И. В. Тельнюк. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. – 112 с.
Макарова Е. А. Эвалюация как неотъемлемая составляющая системы управления современным образованием / Е. А. Макарова, Е. А. Пальмова // Российский психологический журнал. – 2011. – Т.8. – №2. – С. 19-32.
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 рр. – 37 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www. mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf
Огнев’юк С., Сисоєва С. Освітологія – науковий напрям інтегрованого дослідження сфери освіти / В. Огнев’юк, С. Сисоєва // Рідна школа: щомісяч. науково-пед. журн. – 2012. - №4/5. – С. 44-51.
Скворский В. Я. Методика согласования экспертных оценок образовательных концепций / В. Я. Скворский // Педагогика. – 1994. – №4. – С. 39-43.
Черепанов В. С. Теоретические основы педагогической экспертизы: дис. … доктора пед. наук: 13.00.01 / Вячеслав Сергеевич Черепанов. – Глазов, 1990. – 351 с.
Чечель И. Д., Потемкина Т. В. Управленческая проблема как объект анализа эксперта- консультанта по вопросам развития образования / И. Д. Чечель, Т. В. Потемкина // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). – 2014. – №6. – Режим доступу: http:// www.sisp.nkras.ru doi 10.12731/2218-7405-2014-6-23 (rus)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Наталія Пономаренко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Content Licensing: Creative Commons Attribution Non-Commercial
The author allows:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.