EKSPERTYZA W EDUKACJI: WŁAŚCIWOŚCI, FUNKCJE, TYPY

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.6164

Słowa kluczowe:

diagnostyka, ekspertyza, ekspertyza w edukacji, ekspercka metoda badań, monitoring, pedagogiczna ekspertyza

Abstrakt

W artykule rozpatrywane są różne podejścia do zdefiniowania pojęć «ekspertyza» i «oświatowa lub pedagogiczna ekspertyza». Ekspertyzę pedagogiczną przedstawiono jako system badań oraz kompleks naukowo-badawczych lub ana- litycznych procedur nakierowanych na poprawę jakości edukacji, na podwyższenie kompetencji zespołu pedagogicznego, a także przygotowywanie i podejmowanie kompetentnych decyzji administracyjnych. Zwrócono uwagę na odróżnienie ekspertyzy od takich pojęć, jak «monitoring», «diagnosta», «audyt», «inspekcja». Scharakteryzowano również najważ- niejsze funkcje ekspertyzy oświatowej i główne jej typy.

Bibliografia

Братченко С. Л. Введение в гуманитарную экспертизу образования / С. Л. Братченко. – М. , 1999. – 137 с.

Братченко С. Л. Мир экспертизы – попытка определения координат / С. Л. Братченко // Экспер- тиза в современном мире: от знания к действительности / под. ред. Г. В. Иванченко, Д. А. Леонтьева. – М.: Смысл, 2006. – С. 63-76.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К. ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2002. – 1426 с.

Иванов Д. А. Экспертиза в образовании: учеб. пособие для студ. высших учеб. заведений / Д. А. Иванов. – М.: Издательский центр «Академия», 2008. – 336 с. Касьянова О. М. Контрольно-аналітична діяльність керівника навчального закладу / О. М. Касьянова. – Х.: Вид. група «Основа», 2014. – 192 с. – (Серія «Абетка керівника»).

Касьянова О. М. Педагогічна експертиза діяльності навчального закладу: навчально-методичний посібник / О. М. Касьянова. – Х.: Видавнича група «Основа», 2012. – 128 с.

Касьянова О. М. Теоретико-методологічні засади експертизи в освіті / О. М. Касьянова // Теорія і практика управління соціальними системами: щоквартальний наук.-практ. журн. – Харків : НТУ «ХПІ», 2009. – № 3. – С. 19–28.

Князева М. М. Экспертиза образовательных проектов / М. М. Князева // Школьные технологии. – 2001. – №2. – С. 210-227.

Крулехт М. В. Экспертные оценки в образовании: учеб. пособие для студ. фак. дошк. образования высш. пед. учеб. заведений / И. В. Тельнюк. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. – 112 с.

Макарова Е. А. Эвалюация как неотъемлемая составляющая системы управления современным образованием / Е. А. Макарова, Е. А. Пальмова // Российский психологический журнал. – 2011. – Т.8. – №2. – С. 19-32.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 рр. – 37 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www. mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf

Огнев’юк С., Сисоєва С. Освітологія – науковий напрям інтегрованого дослідження сфери освіти / В. Огнев’юк, С. Сисоєва // Рідна школа: щомісяч. науково-пед. журн. – 2012. - №4/5. – С. 44-51.

Скворский В. Я. Методика согласования экспертных оценок образовательных концепций / В. Я. Скворский // Педагогика. – 1994. – №4. – С. 39-43.

Черепанов В. С. Теоретические основы педагогической экспертизы: дис. … доктора пед. наук: 13.00.01 / Вячеслав Сергеевич Черепанов. – Глазов, 1990. – 351 с.

Чечель И. Д., Потемкина Т. В. Управленческая проблема как объект анализа эксперта- консультанта по вопросам развития образования / И. Д. Чечель, Т. В. Потемкина // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). – 2014. – №6. – Режим доступу: http:// www.sisp.nkras.ru doi 10.12731/2218-7405-2014-6-23 (rus)

Pobrania


Abstract views: 366

Opublikowane

2015-10-01

Jak cytować

Ponomarenko, N. (2015). EKSPERTYZA W EDUKACJI: WŁAŚCIWOŚCI, FUNKCJE, TYPY . ОСВІТОЛОГІЯ, (4), 61–64. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.6164

Numer

Dział

Expert activity in education