TO THE PROBLEM OF HUMANIZATION OF EDUCATIONAL SPACE OF MODERN UKRAINIAN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.1521

Keywords:

humanization of educational space, gender-equitable environment, gender approach, educational institution

Abstract

The article deals with the actuality of the problem of humanization of the educational space in the modern Ukrainian school through the forming a gender-equitable environment in the educational institution. The foreign experience, which concern to the research problem (concepts «gender equitable learning environment», «gender- balanced education», «gender equality in education», «gender-equitable education», «gender-fair education», «non-sexist education», «іnclusive education») is analysed. The peculiarities of forming a gender-equitable environment in an educational institution, which is based on personality oriented, competence and gender approaches are revealed. Activity of gender-equitable environment ensures the formation of gender culture and egalitarian outlook of children and youth (gender competence, sensitivity, tolerance) as important factors of personal and professional self-actualization of sexes, democratic outlook and the civic life-realization of girls and boys in the realm of national existence.
The content of the gender approach and peculiarities of its introduction into the educational institution are uncovered. Our own interpretation of the concept «gender-equitable environment» as non-discriminatory, health- preservation, creative and developmental is formulated. It is based on the principles of social justice, gender equality, child-centred, egalitarianism and parity of the sexes; in which the full development of the personality is ensured, taking into account a gender, age, disability, race, culture, religion, ethnicity, etc. The structure of gender- equitable environment incluseds three components (subject-space, psychodidactic, social). The formation of a gender- equitable environment is based on the principles of «partnership pedagogy» and a gender «matrix» of humanistic pedagogical heritage, the integration of competence, personal oriented and gender approaches. The psychological and pedagogical mechanisms of formation of a gender-equitable environment for children and youth are substantiated.

Author Biographies

Volodymyr Kravets, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, 2, Kryvonosa Str., 46027 Ternopil, Ukraine

Doctor of Sciences in Education, Professor, Full Member (Academician) of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Professor of Department of Pedagogics and Educational Management, Rector’ Adviser

Oksana Kikinezhdi, NAPS of Ukraine – TNPU by Volodymyr Hnatiuk, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, 2, Kryvonosa Str., 46027 Ternopil, Ukraine

Doctor of Psychology, Professor, Head of the Psychology Department in Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Director of the Scientific Research Centre of the Problems of Gender Education and Upbringing Pupils and Students

Iryna Shulha, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, 2, Kryvonosa Str., 46027 Ternopil, Ukraine

PhD in Pedagogy, Methodist of the Inclusive Resource Center, Assistant at the Department of Pedagogy and Educational Management

References

Андрущенко В. П. Культура. Ідеологія. Особистість. Київ : Знання України, 2002. 578 с.

Бех І. Д. Виховання особистості : підручник. Київ : Либідь, 2008. 848 с.

Гендерний педагогічний альманах / за ред. О. Марущенка, О. Андрусик, Т. Дрожжиної. Харків : Планета – Принт, 2017. 68 с.

Кікінежді О. М. Ґендерна ідентичність в онтогенезі особистості : монографія. Тернопіль : «Навчальна книга – Богдан», 2011. 400 с.

Кікінежді О. М. Еґалітарна особистість у сучасному соціопросторі. Психологія особистості : науковий журнал. Івано-Франківськ. 2015. №1 (6). С. 52–62. doi: 10.15330/ps.6.1.52-62.

Кравець В. П. Історія ґендерної педагогіки : навчальний посібник. Тернопіль : Джура, 2005. 440 с.

Кремень В. Г., Ільїн В. В. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2012. 448 с.

Костюк О. О. Гендерне виховання учнів у середніх навчальних закладах Канади (60-ті роки XX – початок XXI століття) : автореф. дис. ... наук. ступ. канд. пед. наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. Тернопіль, 2016. 18 с.

Результати роботи Круглого столу «Інституціоналізація ґендерної освіти: перспективи та ризики» (м. Київ, 5 грудня 2016 р.). URL: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/12/05/%E2%80%9Cu- pidruchnikax-ne-mae-buti-shtampiv,-shho-z-rannogo-viku-nav%E2%80%99yazuyut-shkolyaram-pevni- roli/ (дата звернення: 20.06.2018).

Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навчально-методичний посібник. Київ : ВД «ЕКМО», 2011. 324 с.

Шульга І. Створення здоров’язбережувального середовища у початковій школі: ґендерний дискурс.

Ґендерні дослідження: прикладні аспекти : наук. монографія / В. П. Кравець, Т. В. Говорун, О. М. Кікінежді та ін.; за наук. ред. В. П. Кравця. Тернопіль : «Навчальна книга – Богдан», 2013. С. 241–254.

Child friendly school : Manual Table of Contents Introduction References. UNICEF’s Division of Communication (Ed.). URL: https://www.unicef.org/publications/files/Child_Friendly_Schools_Manual_EN_040809.pdf (дата звернення: 09.06.2018).

Equitable and Non-discriminatory Quality Education. URL: https://ei-ie.org/media_gallery/Policybrief_07_ equitable_eng.pdf (accessed date: 11.06.2018).

Andrushchenko, V. P. (2002). Kultura. Ideolohiia. Osobystist [Culture. Ideology. Personality]. Kyiv, Ukraine: Znannia Ukrainy, 578 (ukr).

Bekh, I. D. (2008). Vykhovannia osobystosti : pidruchnyk [The upbringing of the individual: a textbook]. Kyiv, Ukraine: Lybid, 848 (ukr).

Hendernyi pedahohichnyi almanakh [Gender pedagogical almanac] (2017). O. Marushchenka, O. Andrusyk, T. Drozhzhynoi (Eds.). Kharkiv, Ukraine: Planeta – Prynt, 68 (ukr).

Kikinezhdi, O. M. (2011). Genderna identychnist v ontohenezi osobystosti : monohrafiia [Gender identity in personality ontogenesis: a monograph]. Ternopil, Ukraine: «Navchalna knyha – Bohdan», 400 (ukr).

Kikinezhdi, O. M. (2015). Egalitarna osobystist u suchasnomu sotsioprostori [An egalitarian personality in modern social space]. Psykholohiia osobystosti : naukovyi zhurnal, №1 (6), 52–62. doi: 10.15330/ps.6.1.52-62 (ukr).

Kravets, V. P. (2005). Istoriia gendernoi pedahohiky : navch. posibnyk [The history of gender pedagogy: a textbook].

Ternopil, Ukraine: Dzhura, 440 (ukr).

Kremen, V. H. (2012). Synerhetyka v osviti: kontekst liudynotsentryzmu : monohrafiia [Synergetics in education: the context of human-centricism: monograph]. Kyiv, Ukraine: Pedahohichna dumka, 448 (ukr).

Kostiuk, O. O. (2016). Henderne vykhovannia uchniv u serednikh navchalnykh zakladakh Kanady (60-ti roky XX – pochatok XXI stolittia) [Gender education for pupils in secondary schools in Canada (60th years XX - the beginning of the XXI century)]: Extended abstract of candidate’s thesis. Ternopil, Ukraine, 18 (ukr).

Results of the Round Table «Institutionalization of Gender Education: Prospects and Risks» (Kyiv, December 5, 2016). Retrieved from http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/12/05/%E2%80%9Cu-pidruchnikax-ne- mae-buti-shtampiv,-shho-z-rannogo-viku-nav%E2%80%99yazuyut-shkolyaram-pevni-roli/ Sysoieva, S. O. (2011). Interaktyvni tekhnolohii navchannia doroslykh: navchal'no-metodychnyj posibnyk [Interactive technologies of adult education: a textbook.]. Kyiv, Ukraine: VD «EKMO», 324 (ukr).

Shulha, I. M. (2013). Stvorennia zdorov’iazberezhuvalnoho seredovyshcha u pochatkovii shkoli: gendernyi dyskurs [Creating a health-preserving environment in elementary school: gender discourse]. Genderni doslidzhennia: prykladni aspekty : [monohrafiia]. V. P. Kravtsia (Ed.). Ternopil, Ukraine: Navchalna knyha – Bohdan, 241–254 (ukr).

Child friendly school : Manual Table of Contents Introduction References. UNICEF’s Division of Communication (Ed.). Retrieved from https://www.unicef.org/publications/files/Child_Friendly_Schools_Manual_ EN_040809.pdf (eng) Equitable and Non-discriminatory Quality Education. Retrieved from https://ei-ie.org/media_gallery/ Policybrief_07_equitable_eng.pdf (eng)

Downloads


Abstract views: 237

Published

2018-10-01

How to Cite

Kravets, V., Kikinezhdi, O., & Shulha, I. (2018). TO THE PROBLEM OF HUMANIZATION OF EDUCATIONAL SPACE OF MODERN UKRAINIAN SCHOOL. OSVITOLOHIYA, (7), 15–21. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.1521

Issue

Section

Philosophy and history of education