O KWESTII HUMANIZACJI PRZESTRZENI EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZEJ NOWOCZESNEJ UKRAIŃSKIEJ SZKOŁY

Autor

  • Wołodymyr Krawiec Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. W. Hnatiuka w Tarnopolu, Ukraina, ul. M. Krywonosa 2, 46027 Tarnopol, Ukraina https://orcid.org/0000-0001-7537-6545
  • Oksana Kikinezhdi kierownik Zakładu Psychologii, Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. W. Hnatiuka w Tarnopolu, Ukraina, ul. M. Krywonosa 2, 46027 Tarnopol, Ukraina https://orcid.org/0000-0002-9240-279X
  • Iryna Shulha metodysta Centrum Inkluzywno-Zasobowego, Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. W. Hnatiuka w Tarnopolu, Ukraina, ul. M. Krywonosa 2, 46027 Tarnopol, Ukraina https://orcid.org/0000-0002-0651-047X

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.1521

Słowa kluczowe:

гуманізація освітнього простору, ґендерний підхід, заклад освіти, ґендерно-справедливе середовище

Abstrakt

W artykule odnotowano aktualność problemu humanizacji przestrzeni edukacyjno-wychowawczej nowoczesnej ukraińskiej szkoły poprzez kształtowanie w instytucji edukacyjnej środowiska równości płci. Przeanalizowno prace naukowców zagranicznych na temat badanego problemu. Stwierdzono cechy kształtowania środowiska równości płci w instytucji edukacyjnej na podstawie podejścia osobowościowo zorientowanego, kompetencyjnego i płciowego. Wyjaśniono treść podejścia płciowego i cechy jego wdrożenia do instytucji edukacyjnej. Sformułowano własne rozumienie istoty pojęcia «środowisko równości płci» jako niedyskryminacyjnego, oszczędzającego zdrowie i kreatywnego, struktura którego obejmuje trzy składniki (przestrzenno-rzeczowy, psychodydaktyczny, społeczny).
Uwaga skupia się na uzasadnieniu mechanizmów psychologo-pedagogicznych tworzenia środowiska równości płci dla dzieci i młodzieży.

Biogramy autorów

Wołodymyr Krawiec - Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. W. Hnatiuka w Tarnopolu, Ukraina, ul. M. Krywonosa 2, 46027 Tarnopol, Ukraina

doctor nauk pedagogicznych, profesor, akademik Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy

Oksana Kikinezhdi - kierownik Zakładu Psychologii, Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. W. Hnatiuka w Tarnopolu, Ukraina, ul. M. Krywonosa 2, 46027 Tarnopol, Ukraina

doctor nauk psychologicznych, profesor

Iryna Shulha - metodysta Centrum Inkluzywno-Zasobowego, Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. W. Hnatiuka w Tarnopolu, Ukraina, ul. M. Krywonosa 2, 46027 Tarnopol, Ukraina

doctor nauk pedagogicznych, asystent Zakładu Pedagogiki i Zarządzania Oświatą

Bibliografia

Андрущенко В. П. Культура. Ідеологія. Особистість. Київ : Знання України, 2002. 578 с.

Бех І. Д. Виховання особистості : підручник. Київ : Либідь, 2008. 848 с.

Гендерний педагогічний альманах / за ред. О. Марущенка, О. Андрусик, Т. Дрожжиної. Харків : Планета – Принт, 2017. 68 с.

Кікінежді О. М. Ґендерна ідентичність в онтогенезі особистості : монографія. Тернопіль : «Навчальна книга – Богдан», 2011. 400 с.

Кікінежді О. М. Еґалітарна особистість у сучасному соціопросторі. Психологія особистості : науковий журнал. Івано-Франківськ. 2015. №1 (6). С. 52–62. doi: 10.15330/ps.6.1.52-62.

Кравець В. П. Історія ґендерної педагогіки : навчальний посібник. Тернопіль : Джура, 2005. 440 с.

Кремень В. Г., Ільїн В. В. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2012. 448 с.

Костюк О. О. Гендерне виховання учнів у середніх навчальних закладах Канади (60-ті роки XX – початок XXI століття) : автореф. дис. ... наук. ступ. канд. пед. наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. Тернопіль, 2016. 18 с.

Результати роботи Круглого столу «Інституціоналізація ґендерної освіти: перспективи та ризики» (м. Київ, 5 грудня 2016 р.). URL: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/12/05/%E2%80%9Cu- pidruchnikax-ne-mae-buti-shtampiv,-shho-z-rannogo-viku-nav%E2%80%99yazuyut-shkolyaram-pevni- roli/ (дата звернення: 20.06.2018).

Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навчально-методичний посібник. Київ : ВД «ЕКМО», 2011. 324 с.

Шульга І. Створення здоров’язбережувального середовища у початковій школі: ґендерний дискурс.

Ґендерні дослідження: прикладні аспекти : наук. монографія / В. П. Кравець, Т. В. Говорун, О. М. Кікінежді та ін.; за наук. ред. В. П. Кравця. Тернопіль : «Навчальна книга – Богдан», 2013. С. 241–254.

Child friendly school : Manual Table of Contents Introduction References. UNICEF’s Division of Communication (Ed.). URL: https://www.unicef.org/publications/files/Child_Friendly_Schools_Manual_EN_040809.pdf (дата звернення: 09.06.2018).

Equitable and Non-discriminatory Quality Education. URL: https://ei-ie.org/media_gallery/Policybrief_07_ equitable_eng.pdf (accessed date: 11.06.2018).

Andrushchenko, V. P. (2002). Kultura. Ideolohiia. Osobystist [Culture. Ideology. Personality]. Kyiv, Ukraine: Znannia Ukrainy, 578 (ukr).

Bekh, I. D. (2008). Vykhovannia osobystosti : pidruchnyk [The upbringing of the individual: a textbook]. Kyiv, Ukraine: Lybid, 848 (ukr).

Hendernyi pedahohichnyi almanakh [Gender pedagogical almanac] (2017). O. Marushchenka, O. Andrusyk, T. Drozhzhynoi (Eds.). Kharkiv, Ukraine: Planeta – Prynt, 68 (ukr).

Kikinezhdi, O. M. (2011). Genderna identychnist v ontohenezi osobystosti : monohrafiia [Gender identity in personality ontogenesis: a monograph]. Ternopil, Ukraine: «Navchalna knyha – Bohdan», 400 (ukr).

Kikinezhdi, O. M. (2015). Egalitarna osobystist u suchasnomu sotsioprostori [An egalitarian personality in modern social space]. Psykholohiia osobystosti : naukovyi zhurnal, №1 (6), 52–62. doi: 10.15330/ps.6.1.52-62 (ukr).

Kravets, V. P. (2005). Istoriia gendernoi pedahohiky : navch. posibnyk [The history of gender pedagogy: a textbook].

Ternopil, Ukraine: Dzhura, 440 (ukr).

Kremen, V. H. (2012). Synerhetyka v osviti: kontekst liudynotsentryzmu : monohrafiia [Synergetics in education: the context of human-centricism: monograph]. Kyiv, Ukraine: Pedahohichna dumka, 448 (ukr).

Kostiuk, O. O. (2016). Henderne vykhovannia uchniv u serednikh navchalnykh zakladakh Kanady (60-ti roky XX – pochatok XXI stolittia) [Gender education for pupils in secondary schools in Canada (60th years XX - the beginning of the XXI century)]: Extended abstract of candidate’s thesis. Ternopil, Ukraine, 18 (ukr).

Results of the Round Table «Institutionalization of Gender Education: Prospects and Risks» (Kyiv, December 5, 2016). Retrieved from http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/12/05/%E2%80%9Cu-pidruchnikax-ne- mae-buti-shtampiv,-shho-z-rannogo-viku-nav%E2%80%99yazuyut-shkolyaram-pevni-roli/ Sysoieva, S. O. (2011). Interaktyvni tekhnolohii navchannia doroslykh: navchal'no-metodychnyj posibnyk [Interactive technologies of adult education: a textbook.]. Kyiv, Ukraine: VD «EKMO», 324 (ukr).

Shulha, I. M. (2013). Stvorennia zdorov’iazberezhuvalnoho seredovyshcha u pochatkovii shkoli: gendernyi dyskurs [Creating a health-preserving environment in elementary school: gender discourse]. Genderni doslidzhennia: prykladni aspekty : [monohrafiia]. V. P. Kravtsia (Ed.). Ternopil, Ukraine: Navchalna knyha – Bohdan, 241–254 (ukr).

Child friendly school : Manual Table of Contents Introduction References. UNICEF’s Division of Communication (Ed.). Retrieved from https://www.unicef.org/publications/files/Child_Friendly_Schools_Manual_ EN_040809.pdf (eng) Equitable and Non-discriminatory Quality Education. Retrieved from https://ei-ie.org/media_gallery/ Policybrief_07_equitable_eng.pdf (eng)

Pobrania


Abstract views: 237

Opublikowane

2018-10-01

Jak cytować

Krawiec, W., Kikinezhdi, O., & Shulha, I. (2018). O KWESTII HUMANIZACJI PRZESTRZENI EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZEJ NOWOCZESNEJ UKRAIŃSKIEJ SZKOŁY. ОСВІТОЛОГІЯ, (7), 15–21. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.1521

Numer

Dział

Філософія та історія освіти