THE HISTORY OF WORLD MUSIC ART WITHIN THE CONTEXT OF RELATIONSHIP BETWEEN THE EMOTIONAL AND THE RATIONAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.3

Keywords:

emotional constituent and rational constituent, musical art, specific historical epoch

Abstract

The article presents the results of the analysis of musical art history in the context of the relationship between its emotional and rational constituents. The author traces the overall evolution of the world music, which in itself is a process of a complex dialectical relationship of the emotional and the rational, and which has been conditioned by the dominant philosophical worldview of a specific historical epoch, that determined the variability of artistic priorities, their emotional and intellectual balance or otherwise demarcating them by the dominating rational-mediated or emotional-sensory constituent. The research has established that the primitive culture is characterized by a syncretism of mythological and ideological ideas of the primitive human, which was reflected in the folk tradition; in the era of Ancient art, the Greek philosophers gave preference to reason while comprehending art, which went in line with the rational, philosophical and ideological orientation of the society at that time; in the Middle Ages era, this tendency fixed itself in the theological-rationalist search of the «fathers of the church», which was reflected in various genres of church music, that was religious, ascetically oriented, strictly regulated, as well as emotionally limited; the musical art of the Renaissance with its faith in the unlimited possibilities of harmonious human development is characterized by the unity and balance of the emotional and the intellectual; the New Age art was marked by new artistic trends, including Baroque and Classicism. The Baroque concept of musical art was consonant with the Renaissance tradition in terms of defining the main purpose of art as the need to reflect the sensuality of the real world; the art of the Classicism is subject to strict regulations, appealing to the human mind, instead of the senses, it is based on «rationalism», the prevailing philosophical worldview at the time; a harmonious combination of both emotional and personal experiences together with a deep intellectual comprehension of life is the leading feature of the art of the Romantic era; the modern music culture demonstrates the tendency to strengthen the rational constituent.

Author Biography

Liudmyla Rakityanska, Kryvyi Rih State Pedagogical University, 54 Gagarina Ave., Kryvyi Rih, Ukraine

Ph.D, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Music Education, Singing and Choral Conducting

References

Адорно Т. В. Избранное: Социлогия музыки. Москва – СПб : Университетская книга, 1999. 445 с.

Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Ленинград, 1963. 378 с.

Выготский Л. С. Психология искусства. 3-е изд. Москва : Искусство, 1986. 573 с.

Интонация как смысловая первооснова музыки. Базисные виды и формы музыкальных высказываний, их эмоционально-психологический подтекст. Психология музыкальной деятельности: теория и практика : учеб. пособие для студ. муз. фак. высш. пед. учеб. заведений / Кирнарская Д. К. и др. Москва : Издательский центр «Академия», 2003. С. 102–110.

Іваницький А. І. Хрестоматія з українського музичного фольклору : навчальний посібник. Вінниця : НОВА КНИГА, 2008. 520 с.

Конен В. История зарубежной музыки. Вып. 3. Москва : Музыка, 1981. 534 с.

Костюк А. Г. О теории музыкального восприятия. Музыкальное восприятие как предмет комплексного исследования : сборник статей. Киев, 1986. С. 7–17.

Кудряшов А. Ю. Теория музыкального содержания. Художественные идеи европейской музыки XVII – XX вв. : учебное пособие. Санкт-Петербург : Издательство «Лань», 2006. 432 с.

Лященко І. С. Взаємодія масової та елітарної культури в музичній освіті. Музична освіта: філософський, мистецтвознавчий та педагогічний наголоси : монографія / за ред. Н. А. Овчаренко, Я. В. Шрамка. Кривий Ріг, 2018. С. 30–51.

Медушевский В. В. Интонационная форма музыки: исследование. Москва : Издательское объединение «Композитор», 1993. 262 с.

Никеева И. А., Фаттахова Л. Р. История музыки : учеб. пособ. Омск : Омский гос. ун-т, 2004. 84 с.

Петрушин В. И. Музыкальная психология : учеб. пособ. для студ. Москва : Владос, 1997. 384 с.

Проців Л. Й. Музична педагогіка в Україні: зустрічі в історії. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : науковий журнал. 2017. № 2. С. 73–78.

Ражников В. Г. Динамика художественного сознания в музыкальном обучении : диссертация в форме научного доклада д-ра пед. наук. Москва, 1993. 70 с.

Рева В. П. Интонационное погружение как индивидуальная слушательская стратегия эстетического восприятия музыки. Музыкальное искусство и образование. 2014. № 2. С. 26–40.

Рева В. П. Музыкальное восприятие как самопознаине личности. Музыкальное искусство и образование. 2013. № 1. С. 64–70.

Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька : навчальний посібник. Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2005. 360 с.

Скребков С. С. Художественные принципы музыкальных стилей. Москва : Музыка, 1973. 447 с.

Теплов Б. М. Избранные труды : в 2-х т. Т. 1. Москва : Педагогика, 1985. 328 с.

Торопова А. В. Психология музыкального образования и развитие личности (методологический аспект). Вестник МГУКИ. 2008. № 5. С. 200–204.

Холопова В. Н. Музыка как вид искусства : учебное пособие. Санкт-Петербург : «Лань», 2000. 320 с.

Шестаков В. П. От этоса к афекту. История музыкальной эстетики от античности до XVIII века.

Исследование. Москва : Музыка, 1975. 351 с.

Adorno, T. V. (1999). Izbrannoe: Socilogiya muzyki [Sociology of Music]. Universitetskaya kniga (rus).

Asaf’ev, B. V. (1963). Muzykal’naya forma kak process [Musical form as a process] (rus).

Ivanycjkyj, A. I. (2008). Khrestomatija z ukrajinsjkogho muzychnogho foljkloru [A textbook on Ukrainian musical folklore]. NOVA KNYGhA (ukr).

Kholopova, V. N. (2000). Muzyka kak vid iskusstva [Music as a form of art]. Lan Publishing House (rus).

Kirnarskaya, D. K., Tarasova, K. V., Tsypina, N. I., & Kiyashchenko, G. M.; Cypina, G. M. (Ed.). (2003).

Intonaciya kak smyslovaya pervoosnova muzyki. Bazisnye vidy i formy muzykal’nykh vyskazyvanij, ikh ehmocional’no-psikhologicheskij podtekst [Intonation as a semantic fundamental principle of music. Basic types and forms of musical expressions, their emotional and psychological implications]. Psikhologiya muzykal’noj deyatel’nosti: teoriya I praktika, 102–110 (rus).

Konen, V. (1981). Istoriya zarubezhnoj muzyki. No 3 [History of foreign music. No 3]. Muzyka (rus).

Kostyuk, A. G. (1986). O teorii muzykal’nogo vospriyatiya [About the theory of musical perception].

Muzykal’noe vospriyatie kak predmet kompleksnogo issledovaniya, 7–17 (rus).

Kudryashov, A. Yu. (2006). Teoriya muzykal’nogo soderzhaniya. Khudozhestvennyye idei yevropeyskoy muzyki XVII–XX vv. [The theory of musical content. Artistic ideas of European music of the XVII–XX centuries]. Lan Publishing House (rus).

Lyashchenko, І. S. Vzayemodiya masovoyi ta elitarnoyi kul’tury v muzychniy osviti. Muzychna osvita: filosofs’kyy, mystetstvoznavchyy ta pedahohichnyy naholosy [Interaction of mass and elite culture in music education]. In N. A. Ovcharenko, & Ya. V. Shramka (Eds.). Muzichna osvіta: fіlosofs’kij, mistectvoznavchij ta pedagogіchnij nagolosi (pp. 30–51) (ukr).

Medushevsky, V. V. (1993). Intonation form of music. Composer Publishing Association (rus).

Nikeeva, I. A., & Fattakhova, L. R. (2004). Istoriya muzyki [Music history]. Omskij gos. un-t (rus).

Petrushin, V. I. (1997). Muzykal’naya psikhologiya [Musical psychology]. Vlados (rus).

Procіv, L. J. (2017.). Muzychna pedahohika v Ukrayini: zustrichi v istoriyi [Music pedagogy in Ukraine: meetings in history]. Muzichne mistectvo v osvіtologіchnomu diskursі, 2, 73–78 (ukr).

Razhnikov, V. G. (1993). Dinamika khudozhestvennogo soznaniya v muzykal’nom obuchenii [Dynamics of artistic consciousness in musical education] (rus).

Reva, V. P. (2013). Muzykal’noe vospriyatie kak samopoznaine lichnosti [Musical perception as self- recognition of personality]. Muzykal’noe iskusstvo i obrazovanie, 1, 64–70 (rus).

Reva, V. P. (2014). Intonacionnoe pogruzhenie kak individual’naya slushatel’skaya strategiya ehsteticheskogo vospriyatiya muzyki [Intonational immersion as an individual listening strategy of aesthetic perception of music]. Muzykal’noe iskusstvo i obrazovanie, 2, 26–40 (rus).

Rudnic’ka, O. P. (2005). Pedagogіka: zagal’na ta mistec’ka [Pedagogy: general and art]. Navchal’na kniga — Bogdan (ukr).

Shestakov, V. P. (1975). Ot etosa k afektu. Istoriya muzykal’noy estetiki ot antichnosti do XVIII veka. Issledovaniye [From ethos to affect. History of musical aesthetics from antiquity to the XVIIIcentury. Research].

Music Publishing House (rus).

Skrebkov, S. S. (1973). Khudozhestvennyye printsipy muzykal’nykh stiley [Artistic principles of musical styles].

Music Publishing House (rus).

Teplov, B. M. (1985). Izbrannye trudy: v 2-kh t. T. 1. [Selected works: in 2 volumes. T. 1.]. Pedagogika (rus).

Toropova, A. V. (2008). Psikhologiya muzykal’nogo obrazovaniya i razvitie lichnosti (metodologicheskij aspekt) [Psychology of music education and personality development (methodological aspect)].

Vestnik MGUKI, 5, 200–204 (rus).

Vygotskij, L. S. (1986). Psikhologiya iskusstva [Psychology of art]. Iskusstvo (rus).

Downloads


Abstract views: 651

Published

2020-10-01

How to Cite

Rakityanska, L. (2020). THE HISTORY OF WORLD MUSIC ART WITHIN THE CONTEXT OF RELATIONSHIP BETWEEN THE EMOTIONAL AND THE RATIONAL. OSVITOLOHIYA, (9), 21–28. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.3

Issue

Section

Philosophy and history of education